Etsel » Specials » Joods medische ethiek
ETSEL - VOOR JODEN EN NOACHIEDEN

Startpagina - Joods medische ethiek

Het lichaam moet in goede staat zijn om de taak van de ziel in de stoffelijke wereld te vervullen. Hierbij is de rol van de arts zeer belangrijk: hij moet zieke mensen genezen. Zo kan het lichaam ontspannen zijn en openstaan voor de invloeden van de ziel. Wanneer iemand ziek is kan dit een negatieve invloed hebben op het spirituele leven. Maar de grenzen van de geneeskunde zijn verlegd. Het gaat niet alleen meer om ziektebestrijding maar om processen van het leven zelf.

Medische techniek

De medische techniek heeft zich de laatste tientallen jaren enorm snel ontwikkeld. Daarbij zijn publieke discussies ontstaan over de vraag of alles mag wat kan. Centrale vraag hier bij is: mogen wij op Gods Troon zitten, baas in eigen buik spelen en ons eigen fysieke en spirituele lot bepalen?

Hierbij spelen de volgende punten een rol:
  • grens tussen leven en dood liggen niet meer vast
  • de medische wetenschap bepaalt op dit moment de processen van het leven zelf (dus niet meer alleen ziektebestrijding en preventief gezond gedrag)

De religieuze mens heeft het recht op eigen Goddelijk geïnspireerde mening

Wetenschap en religie zijn niet met elkaar in strijd. Het Jodendom denkt met de medische ontwikkelingen mee, maar trekt wel grenzen. De medische wetenschap mag niet de overhand gaan vormen ten aanzien van de Bijbel en het geloof. Religieuze mensen hebben het recht op eigen Goddelijk geïnspireerde mening. Ze hoeven niet tot ongodsdienstige keuzes gedwongen worden.

Twee boeken

De artikelen, die we aan de hand van de boeken van de in Nederland gezaghebbende orthodoxe rabbijn Evers hebben geschreven, wil de lezer richtlijnen geven over moeilijke kwesties waarvan ze niet precies weten hoe er mee om te gaan in het licht van hun religieuze achtergrond. We hebben hierbij gebruik gemaakt van het boek 'Uitverkoren voor het leven' van Rabbijn mr. drs. R. Evers, A.P. Evers en J.A. Evers en het eerder uitgebrachte boek 'Op het leven' van Rabbijn mr. drs. R. Evers.
Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby down syndroom?

Joods medische ethiek: Abortus ongeboren baby down syndroom?

Tegenwoordig is het mogelijk om met technieken te zien of de ongeboren baby in de buik van de moeder gezond zal zijn of gebreken vertoont. Dit brengt de verleiding met zich mee om ongewenste babies, z…
Joods medische ethiek: abortus provocatus

Joods medische ethiek: abortus provocatus

De discussie over abortus provocatus hangt sterk samen met de vraag vanaf welk tijdstip er gesproken kan worden van menselijk leven dat ten koste van alles beschermd moet worden. Vindt dit tijdstip pl…
Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatie

Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatie

Hoe staat het Jodendom tegenover geboortebeperking, anticonceptie en sterilisatie? De Bijbelse opdracht 'Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt U' (Genesis 9:7) is niet alleen een zegen, maar ook een pli…
Joods medische ethiek: autonomie van de patiënt

Joods medische ethiek: autonomie van de patiënt

In de Tora (Leviticus) wordt gesproken over melaatsheid. Deze ziekte werd niet als besmettelijk beschouwd. Wel kon een huis onrein worden verklaard. Melaatse patiënten werden niet onderzocht bij socia…
Joods medische ethiek: autopsie - lijkschouwing

Joods medische ethiek: autopsie - lijkschouwing

Autopsie vindt vaak plaats bij lijkschouwing en post-mortem onderzoek. Het doel is om via ontleding van het lichaam de doodsoorzaak en pathologische processen vast te stellen. De patholoog-anatoom zoe…
Joods medische ethiek: bezoek een zieke / ziekenbezoek

Joods medische ethiek: bezoek een zieke / ziekenbezoek

U wilt voor "God spelen"? Dit is erg simpel. Bezoek een zieke net zoals God Abraham bezocht toen hij ziek was. Dus wanneer u een zieke bezoekt "speelt u voor God". Maar hoe bezoekt u een zieke? Zieken…
Joods medische ethiek: biologische vaderschap  DNA-test

Joods medische ethiek: biologische vaderschap DNA-test

Indien onduidelijk is wie de vader van een kind is kan onderzoek gedaan worden naar de biologische vader via DNA-testen (die nog geen 100% zekerheid bieden). Iemand is niet de biologische vader wannee…
Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheid

Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheid

De Wereldgezondheidsorganisatie raadt vrouwen aan om hun kind minstens zes maanden lang borstvoeding te geven. Borstvoeding is goed voor de gezondheid. Er zijn minder oor- en luchtweginfecties, een be…
Joods medische ethiek: de waarheid aan het ziekbed

Joods medische ethiek: de waarheid aan het ziekbed

Moet een arts alles aan een patiënt vertellen of juist niet? Als de arts informatie achterhoudt liegt hij dan of is het een leugen om bestwil? Veel hulpverleners vinden dat patiënten volledig geïnform…
Joods medische ethiek: designer baby  tekentafelbaby

Joods medische ethiek: designer baby tekentafelbaby

Tegenwoordig biedt de medische wetenschap de mogelijkheid om menselijk leven te verwekken als hulpmiddel om gehandicapte mensen te genezen. Wordt door dit soort acties de mens niet ontmenselijkt? Zijn…
Joods medische ethiek: dierproeven en dierenrechten

Joods medische ethiek: dierproeven en dierenrechten

Wanneer we het hebben over dierenrechten en dierproeven dan ontstaat er al snel een heftige discussie over. Dat is niet zo vreemd zegt het Jodendom omdat de psychische opmaak van de mens in de laagste…
Joods medische ethiek: draagmoederschap - draagmoeder

Joods medische ethiek: draagmoederschap - draagmoeder

De surrogaatmoeder is al zeer oud. Het wordt in de Bijbel besproken. Sara kon geen kinderen krijgen en zei tegen Abraham: "Zie toch, God heeft mij niet vergund te baren; ga toch tot mijn slavin; missc…
Joods medische ethiek: gehandicapte mensen - handicaps

Joods medische ethiek: gehandicapte mensen - handicaps

We mogen niet bepalen welk mens meer waard is dan de ander. Niet iedereen is in staat zijn/haar intelligentie te gebruiken of de Tora na te leven. Maar dat maakt hen niet minder. Ze stellen gezonde me…
Joods medische ethiek: genenmanipulatie/geslachtsbepaling

Joods medische ethiek: genenmanipulatie/geslachtsbepaling

Teressa Spina werd in 1986 te Napels geboren. Zij is de eerste Europese baby van wie het geslacht door genetisch ingrijpen werd bepaald. Het bracht vooral in het rooms katholieke Italië een felle disc…

Joods medische ethiek: HIV en AIDS (ernstige SOA's)

HIV en AIDS komen in de orthodoxe Joodse wereld nauwelijks voor. Dit heeft uiteraard alles te maken met de manier waarop seksualiteit wordt beleefd. Seksuele gemeenschap vindt alleen binnen het huweli…
Joods medische ethiek: invriezen mensen/Herleving der Doden

Joods medische ethiek: invriezen mensen/Herleving der Doden

De firma Alcor Life Extension Foundation in Scottsdale, Arizona, zijn cryonisten bezig met een voorschot te nemen op de onsterfelijkheid. Mensen kunnen zich voor veel geld laten invriezen in afwachtin…
Joods medische ethiek: klonen menselijke embryo's

Joods medische ethiek: klonen menselijke embryo's

Klonen van menselijke embryo's ondervindt veel weerstand. Het begon allemaal met het klonen van het schaap 'Dolly' dat een exacte kopie was van haar moeder. Ook dit veroorzaakte veel weerstand omdat h…
Joods medische ethiek: medische experimenten

Joods medische ethiek: medische experimenten

Voor Joden liggen medische experimenten gevoelig vanwege de Tweede Wereldoorlog. Soms zijn medische experimenten bij mensen onontbeerlijk om medicijnen uit te testen en behandelingstrategieën of hun e…
Joods medische ethiek: medische gegevens en beroepsgeheim

Joods medische ethiek: medische gegevens en beroepsgeheim

Bescherming van medische gegevens en beroepsgeheim zijn in ons informatietijdperk voor veel mensen erg belangrijk geworden. Met de komst van het elektronisch patiëntendossier, waarvan beweerd wordt da…

Joods medische ethiek: menselijke waardigheid

Menselijke waardigheid, in het Hebreeuws 'kevod haberijot', vormt de uitgangspositie van veel denken en handelen in de medische wereld. Medici hebben als taak de lichamelijke integriteit te herstellen…
Joods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgie

Joods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgie

Wanneer we spreken over plastische chirurgie bedoelen we dat weefseldefecten hersteld worden voor zowel de vorm als de functie. Onder cosmetische chirurgie verstaan we het wijzigen van anatomische toe…

Joods medische ethiek: spirituele visie bij stamceltherapie

In dit artikel over stamceltherapie aandacht voor spirituele overwegingen betreffende deze medische techniek. We kijken naar bezieling, verantwoordelijkheid, maatschappelijke gevolgen, commercialiseri…
Joods medische ethiek: staken van artsen en verplegers

Joods medische ethiek: staken van artsen en verplegers

In Nederland bestaat het stakingsrecht. Ook voor artsen is het wettelijk niet verboden te staken. Toch wordt volledig staken in medische kring als onethisch gezien. De enige middelen die men hanteert…

Joods medische ethiek: stamceltherapie en onderzoek embryo's

Wetenschappelijk onderzoek op embryo's wordt in Europa steeds meer wettelijk toegestaan. Het gaat hierbij o.a. om 'therapeutisch klonen' en embryo onderzoek dat ten doel heeft bestaande technieken van…
Joods medische ethiek: transseksuele chirurgie

Joods medische ethiek: transseksuele chirurgie

Transseksuelen zijn mensen die het gevoel hebben in een verkeerd lichaam te zitten. Het schijnt bij mannen vaker voor te komen dan bij vrouwen. Dit komt omdat mannelijke seksualiteit gecompliceerder i…
Joods medische ethiek: verbod dode lichaam te balsemen

Joods medische ethiek: verbod dode lichaam te balsemen

Balsemen is een behandeling van het lichaam om ontbinding uit te stellen of te voorkomen. De idee dat balsemen het lichaam in staat houdt is slecht illusoir. Het creëert een illusie van leven en verhi…
Joods medische ethiek: verwarde personen en naleving Tora

Joods medische ethiek: verwarde personen en naleving Tora

Door bezuinigingen in de zorg anno 2017 komen steeds meer verwarde mensen zonder zorg te zitten. Dit leidt tot situaties waarbij deze personen een gevaar voor zichzelf of voor anderen kunnen vormen. D…
Joods medische ethiek: wanneer is iemand dood

Joods medische ethiek: wanneer is iemand dood

Wanneer is iemand dood? Dit is zelfs met de modernste technieken moeilijk vast te stellen. In Nederland is iemand overleden wanneer er sprake is van totale hersendood. In het Jodendom wordt hier wat a…
Joods medische ethiek: ziekenbezoek - bikoer choliem

Joods medische ethiek: ziekenbezoek - bikoer choliem

In het Jodendom wordt het bezoeken van zieken als een plicht gezien. Het is tevens een vorm van het volgen van Gods wegen: 'Uw God zult u nawandelen'. Dit is moeilijk, maar toch moet men trachten God…
Gepubliceerd door Etsel op 17-11-2010, laatst gewijzigd op 13-06-2017. Het auteursrecht van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!