Etsel » Specials » Torastudie
ETSEL - Laatste nieuws Israël/Jodendom

Startpagina - Jodendom: Torastudie

Startpagina - Jodendom: Torastudie Torastudie is de belangrijkste plicht die Joden na moeten komen. Voor niet-Joden is Torastudie niet verplicht maar is wel handig om de Noachidische geboden goed na te kunnen leven. De Tora bestaat zowel uit een schriftelijke versie, zoals die terug te vinden is in de Tenach, als uit een mondelinge versie, zoals die terug te vinden is in de Misjna, Talmoed, Midrash en in andere commentaren. Aan de hand van Joodse commentatoren wordt de hele Tora (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium) besproken. In de loop der tijd zullen de artikelen verder aangevuld worden met een nadere toelichting op de Joodse commentaren.
Raadpleeg bij (persoonlijke) Joods religieuze kwesties en/of vragen altijd een orthodoxe rabbijn. Ga naar:
  • http://www.nik.nl/
  • http://www.faq-online.nl/

Artikelindeling


Wat is de Tora? - de Geschreven en Mondelinge Tora

De Tora is de as waar omheen het Jodendom draait. Als je wilt weten wat de Joodse benadering is inzake een bepaalde kwestie; als je wilt definiëren wat het Joodse Volk is; als je het Jodendom wilt proeven, ruiken en voelen -voor al deze zaken kijk je in de Tora. Maar wat is de Tora? Hoe definieer je haar grenzen?

Tora: de eerste vijf boeken van Mozes (Choemash of Pentateuch)

De Tora verwijst vaak naar de Vijf Boeken van Mozes (Choemash of Pentateuch). In het traditionele Jodendom worden deze boeken beschouwd als een precies verslag van de woorden van God aan Zijn profeet Mozes. Deze boeken beschrijven de Schepping van de wereld, de belangrijkste gebeurtenissen van de eerste 2000 jaar geschiedenis, de oorsprong van de familie die het Joodse Volk werd, de ballingschap en slavernij in Egypte, verlossing, het geven van de 'Tora' op de Berg Sinaï en enige erg beperkte details van de 613 mitswot (plichten) die de Joden werden opgedragen na te leven.

Tora: de Bijbel (Tenach)

De Tora verwijst ook wel naar de hele Bijbel (Tenach).

Tora: geschreven en mondelinge wet

De Tora wordt ook gebruikt voor de Geschreven en de Mondelinge Wet. Het geheel van de Joodse leerstellingen: Tenach, Misjna, Tamoed en nog andere werken. Deze worden continue bestudeerd gedurende alle generaties tot en met nu.

Tora: de som van alle kennis die gevonden kan worden in de Geschreven en Mondelinge Wet

Soms wordt de term 'Tora' gebruikt zonder te verwijzen naar enig specifiek boek. Het is de som van alle kennis die gevonden kan worden in de geschreven en mondelinge Tora. Hoe de Tora toegepast kan worden aan een veranderende wereld.

Bereishit - Genesis

Parsha Bereishit Genesis 1:1-6:8
G'd creëert de wereld in zes dagen. Op de eerste dag maakt Hij duisternis en licht. Op de tweede dag vormt Hij de hemel en scheidt hij de 'bovenste wateren' van de 'onderste wateren'. Op de derde dag scheidt Hij land van zee en laat Hij bomen en groen uit de aarde groeien. Op de vierde dag regelt hij de positie van de zon, de maan en de sterren als tijdwaarnemers en verlichtingen van de aarde. Vissen, vogels en reptielen worden op de vijfde dag gecreëerd; landdieren, en dan de mens, op de zesde. G'd stopt op de zevende dag en heiligt het als rustdag. G'd vormt het menselijk lichaam uit het stof van de aarde en blaast in zijn neusgaten een "levende ziel." Oorspronkelijk is de mens een enig persoon, maar G'd beslist dat het niet goed is dat de mens alleen is. G'd neemt een stuk vlees uit de zijde van Adam en vormt het in een vrouw en verenigt hen. Adam en Eva zijn in de tuin van Eden geplaatst en worden bevolen niet te eten van de 'Boom van kennis van goed en kwaad'. De slang haalt Eva over om het bevel te overtreden en zij deelt het verboden fruit met haar man. Vanwege hun zonde wordt bepaald dat de mens de dood zal ervaren, terugkeren naar de grond waaruit hij gevormd is en dat alle winst alleen door strijd en ontbering komt. De mens wordt verbannen uit de tuin. Eva geeft twee zonen, Kaïn en Abel. Kaïn maakt ruzie met Abel en vermoordt hem, en wordt een wortelloze zwerver. Een derde zoon, Seth, wordt geboren; Seths achtste generatie afstammeling, Noach, is de enige rechtvaardige in een verdorven wereld.

Parsha Noach Genesis 6:9-11:32
G'd instrueert Noach, de enige rechtvaardige in een wereld die door geweld en corruptie wordt geteisterd, om een ​​grote houten teivah ("ark") te bouwen. Een grote vloed, zegt G'd, zal het leven van de oppervlakte van de aarde uitwissen; maar de ark zal op het water drijven en Noach en zijn familie, en twee leden (mannelijk en vrouwelijk) van elke diersoort beschermen. Regen valt voor 40 dagen en nachten, en het water stijgt nog 150 dagen voordat ze kalmeert en begint te dalen. De ark vestigt zich op de berg Ararat, en uit zijn raam laat Noah een raaf en dan een reeks duiven los, "om te zien of het water van het oppervlakte van de aarde afgenomen is." Wanneer de grond helemaal droog is (precies één zonnejaar 365 dagen), na aanvang van de Zondvloed geeft G'd aan Noach het bevel om de ark te verlaten en de aarde opnieuw te bevolken. Noach bouwt een altaar en biedt offers aan G'd. G'd belooft nooit meer om de hele mensheid te vernietigen wegens hun daden en stelt de regenboog als een getuigenis van Zijn nieuwe verbond met de mens. G-d beveelt Noach ook over de heiligheid van het leven: moord wordt beschouwd als een grote zonde en terwijl de mens het vlees van dieren mag eten, is hij verboden vlees of bloed uit een levend dier te eten. Noach plant een wijngaard en wordt dronken. Twee van de zonen van Noach, Sem en Jafet, worden gezegend omdat ze de naaktheid van hun vader bedekken, terwijl zijn derde zoon, Cham, gestraft wordt. De nakomelingen van Noach blijven voor tien generaties een enkel volk, met een taal en cultuur. Dan komen zij in opstand tegen hun Schepper door een grote toren te bouwen om hun eigen onoverwinnelijkheid te symboliseren; G'd verwart hun taal, zodat 'men de tong van de andere niet begrijpt', waardoor ze hun project moeten laten vallen en zich verspreiden over de oppervlakte van de aarde, waar ze in zeventig landen verdeeld worden. De Parshah van Noach concludeert met een chronologie van de tien generaties van Noach naar Abram (later Abraham), en de laatste reis van zijn geboorteplaats Ur Casdim naar Charan, op weg naar het land Kanaän.

Parsha Lech Lecha (ga (voor jezelf)) Genesis 12:1–17:27
G'd spreekt tot Abram en beveelt hem: "Ga uit je land, van je geboorteplaats en van je vaders huis naar het land dat ik je zal laten zien." Daar zegt G'd dat Abram tot een groot volk zal worden. Abram en zijn vrouw, Sarai, vergezeld door zijn neef Lot, reizen naar het land Kanaän, waar Abram een ​​altaar bouwt en de boodschap van een G'd blijft verspreiden. Een hongersnood dwingt de eerste Jood om naar Egypte te gaan waar de mooie Sarai naar het paleis van Farao wordt gebracht; Abram ontsnapt de dood omdat ze zich als broer en zus presenteren. Een pest voorkomt dat de Egyptische koning haar aanraakt en overtuigt hem om haar terug te brengen naar Abram en deze te compenseren met goud, zilver en vee. Terug in het land Kanaän scheidt Lot van Abram en vestigt zich in de kwaadaardige stad Sodom, waar hij gevangen wordt wanneer de machtige legers van Chedorlaomer en zijn drie bondgenoten de vijf steden van de Sodomvallei veroveren. Abram redt met een kleine groep zijn neef, verslaat de vier koningen en wordt gezegend door Malki-Zedek, de koning van Salem (Jeruzalem). G'd verzegelt het verbond tussen de delen met Abram, waarin de ballingschap en vervolging (galut) van het volk Israël worden voorspeld, en het Heilige Land aan hen als hun eeuwige erfenis verzegeld wordt. Na tien jaar kinderloos te zijn na hun aankomst in het land vertelt Sarai Abram om met haar dienstmeester Hagar te trouwen. Hagar baart een zoon, wordt onbeschaamd tegen haar meesteres, en vlucht dan als Sarai haar hard behandelt; een engel overtuigt haar om terug te keren, en vertelt haar dat haar zoon een groot volk zal krijgen. Ismaël is geboren in Abrams zesentachtigste jaar. Dertien jaar later verandert G'd Abrams naam in Abraham ("vader van volkeren"), en Sarai heet voortaan Sara ("prinses"). G'd belooft dat er een zoon geboren zal worden; van dit kind, die zij Izaäk zullen noemen, zal een grote natie afstammen waarmee G'd Zijn speciale band vestigt. Abraham wordt geboden om zichzelf en zijn nakomelingen als een "teken van het verbond tussen Mij en jou" te besnijden. Abraham geeft onmiddellijk gehoor aan het bevel en besnijdt zichzelf en alle mannen van zijn huishouden.

Parsha Vayeira (en God verscheen) Genesis 18:1-22:24
G'd verschijnt aan Abraham drie dagen na de besnijdenis van de eerste Jood op negenennegentig jarige leeftijd; Abraham bereidt snel een ​​maaltijd voor voor drie gasten die in de woestijnhitte verschijnen. Eén van de drie - de engelen zijn vermomd als mannen - kondigt aan dat de onvruchtbare Sara over precies een jaar een zoon zal verwekken. Sara lacht. Abraham verzoekt G'd om de kwaadaardige stad Sodom te redden. Twee van de drie vermomde engelen komen in de gedoemde stad, waar Abrahams neef Lot zijn gastvrijheid aan hen biedt en hen beschermt tegen de boze bedoelingen van een menigte Sodomieten. De twee gasten onthullen dat ze gekomen zijn om de stad te vernietigen en om Lot en zijn familie te redden. Lots vrouw verandert in een zoutpilaar als ze het bevel niet gehoorzaamt om te kijken naar de brandende stad terwijl ze vluchten. Terwijl ze in een grot schuilen, voeren Lots twee dochters (die geloven dat zij en hun vader de enigen zijn die de wereld overleefd hebben) hun vader dronken, en worden zwanger van hem. De twee zonen die worden geboren, vormen de naties Moab en Ammon. Abraham verhuist naar Gerar, waar de Filistijnse koning Abimelech Sarah meeneemt - die als Abrahams zus wordt voorgesteld - naar zijn paleis. In een droom waarschuwt G'd Abimelech dat hij zal sterven, tenzij hij de vrouw naar haar man terugstuurt. Abraham legt uit dat hij bang was dat de prachtige Sara zou worden gedood. G'd onthoudt zijn belofte aan Sara, en geeft haar en Abraham een ​​zoon, die Izaäk genoemd wordt (Jitzchak, wat betekent "hij zal lachen"). Izak wordt besneden op de achtste dag; Abraham is honderd jaar oud en Sara negentig bij zijn geboorte. Hagar en Ismaël worden verbannen van Abrahams huis en dwalen in de woestijn; G'd hoort de noodoproep van de stervende jongen en redt zijn leven door zijn moeder een waterbron te laten zien. Abimelech komt een verdrag overeen met Abraham in Beersheba, waar Abraham hem zeven schapen geeft als teken van hun wapenstilstand. G'd beoordeelt Abrahams toewijding door hem te bevelen om Izak op de berg Moria (de Tempelberg) in Jeruzalem te offeren. Izak wordt gebonden en op het altaar geplaatst, en Abraham neemt het mes om zijn zoon te slachten. Een stem uit de hemel roept om hem te stoppen; een ram wordt in plaats van Izak aangeboden als offer. Abraham ontvangt het nieuws over de geboorte van een dochter, Rebekka, van zijn neef Bethuel.

Parsha Chayei Sarah (het leven van Sara) Genesis 23:1-25:18
Sara sterft op 127-jarige leeftijd en wordt begraven in de Machpelah-grot in Hebron, die Abraham van Efron de Hethiet koopt voor vierhonderd zilveren sikkels. Abrahams dienaar Eliëzer wordt naar Charan gestuurd, volgeladen met geschenken, om een ​​vrouw te vinden voor Izak. In het dorpje vraagt ​​Eliëzer G'd voor een teken: als de meiden naar de bron komen, vraagt ​​hij om wat water te drinken; de vrouw die zal aanbieden om zijn kamelen te laten drinken, zal ook zijn bestemd zijn voor de zoon van zijn heer. Rebecca, de dochter van Abrahams neef Bethuel, verschijnt bij de put en slaagt voor de 'test'. Eliëzer wordt uitgenodigd naar hun huis, waar hij het verhaal van de gebeurtenissen van de dag herhaalt. Rebekka komt terug met Eliëzer naar het land Kanaän, waar zij Izak op het veld tegenkomen die aan het bidden is. Izaäk trouwt met Rebecca, houdt van haar en is getroost over het verlies van zijn moeder. Abraham neemt een nieuwe vrouw, Keturah (Hagar), en wordt vader van zes extra zonen, maar Izaäk is aangewezen als zijn enige erfgenaam. Abraham sterft op 175 jarige leeftijd en wordt begraven naast Sara door zijn twee oudste zonen, Izaäk en Ismaël.

Toldot (geslachten) Genesis 25:19-28:9
Izaäk en Rebekka hebben twintig kinderloze jaren, totdat hun gebeden worden beantwoord en Rebekka zwanger wordt. Ze ondervindt een moeilijke zwangerschap omdat de 'kinderen in haar strijden'; G'd vertelt haar "er zijn twee naties in je baarmoeder", en dat de jongere zal overwinnen over de oudere. Ezau wordt als eerste geboren; Jakob houdt de hiel van Ezau vast. Ezau groeit op tot een "sluwe jager, een man van het veld"; Jakob is 'een gezonde man', een bewoner in de tenten van leren. Izaäk begunstigt Ezau; Rebecca houdt van Jakob. Ezau komt op een dag uitgeput en hongerig terug van de jacht, verkoopt zijn geboorterecht (zijn rechten als de eerstgeborene) aan Jakob voor een pot rode linzen stoofpot. In Gerar, in het land van de Filistijnen, presenteert Izaäk Rebecca als zijn zus, uit angst dat hij zal worden gedood door iemand die voor haar schoonheid valt. Hij bebouwt het land, heropent de putten die door zijn vader Abraham gegraven zijn en graaft een reeks eigen putten: over de eerste twee is er een twist met de Filistijnen, maar de wateren van de derde put worden met rust gelaten. Ezau trouwt met twee Hittieten vrouwen. Izaäk wordt oud en blind en spreekt zijn wens uit om Ezau te zegenen voordat hij sterft. Terwijl Ezau op zoek gaat naar het favoriete voedsel van zijn vader, kleedt Rebecca Jakob met Ezau's kleding, bedekt zijn armen en nek met geitenvacht om het gevoel van zijn hardere broer te simuleren, een soortgelijke schotel te bereiden en Jakob naar zijn vader te sturen. Jakob ontvangt zijn vaders zegeningen voor "de dauw der hemel en het vet van het land" en overheersing over zijn broer. Wanneer Ezau terugkomt en het bedrog wordt geopenbaard, kan Izaäk Ezau alleen nog voorspellen dat hij met zijn zwaard zal leven en dat als Jakob faalt, de jongere broer zijn overheersing over de oudere zal verliezen. Jakob vlucht naar Charan om de woede van Esau te ontlopen en een vrouw te vinden in de familie van zijn moeders broer, Laban. Ezau trouwt met een derde vrouw, Machalath, de dochter van Ismael.

Vayeitzei (en hij ging weg) Genesis 28:10-32:3
Jakob verlaat zijn geboortestad Beersheba en reist naar Charan. Onderweg ontmoet hij "de plek" en slaapt daar, dromend van een ladder die de hemel en de aarde verbindt, met engelen die naar boven klimmen en afdalen; G'd verschijnt en belooft dat het land waarop hij ligt zal worden gegeven aan zijn nakomelingen. In de ochtend richt Jakob de steen op, waarop hij zijn hoofd heeft gelegd als een altaar en een monument, en belooft dat dit het huis van G'd zal worden. In Charan blijft Jakob bij zijn oom Laban en hoedt Labans schapen. Laban gaat ermee akkoord om hem zijn jongere dochter Rachel te geven, die Jakob liefheeft, om mee te huwen, in ruil voor zeven jaar arbeid. Maar op de huwelijksnacht geeft Laban hem zijn oudere dochter, Leah, in plaats daarvan - een bedrog die Jakob pas de volgende ochtend ontdekt. Jakob trouwt ook Rachel een week later, nadat hij akkoord gaat om nog eens zeven jaar voor Laban te werken. Lea geeft zes zonen Ruben, Simeon, Levi, Juda, Issachar en Zebulun, en een dochter Dina, terwijl Rachel onvruchtbaar is. Rachel geeft Jakob haar dienstmaagd, Bilha, als een vrouw om kinderen in haar plaats te dragen, en nog twee zonen, Dan en Naftali, worden geboren. Lea doet hetzelfde met haar dienstmaagd, Silpa, die van Gad en Aser bevalt. Tenslotte worden de gebeden van Rachel beantwoord en wordt Jozef geboren. Jakob is al veertien jaar in Charan en wil terug naar huis. Maar Laban overtuigt hem om te blijven, door hem schapen aan te bieden voor zijn arbeid. Jakob wordt rijk, ondanks Labans herhaalde pogingen om hem op te lichten. Na zes jaar verlaat Jakob Charan in stilte, omdat hij bang is dat Laban hem zal verhinderen met de familie en eigendom te vertrekken. Laban gaat Jakob achterna, maar wordt gewaarschuwd door G'd in een droom om hem niet te kwetsen. Laban en Jakob sluiten een pact op de berg Gal-Ed, bevestigend door een stapel stenen, en Jakob gaat naar het Heilige Land, waar hij door engelen wordt ontmoet.

Parsha Vayishlach (en hij zond) Genesis 32:4-36:43
Jakob keert terug naar het Heilige Land na een 20-jarig verblijf in Charan, en stuurt engelen-afgezanten naar Ezau in de hoop op een verzoening, maar zijn boodschappers melden dat zijn broer met 400 gewapende mannen op oorlogspad is. Jakob bereidt zich voor op oorlog, bidt, en stuurt Ezau een groot cadeau (bestaande uit honderden dierenhoofden) om hem te vlijen. Die avond steekt Jakob met zijn familie en bezittingen de Jabbok River over; hij blijft echter achter en ontmoet de engel die de geest van Ezau belichaamt, met wie hij worstelt tot het ochtendgloren. Jakob krijgt door het gevecht een ontwrichte heup, maar overwint het schepsel, die hem de naam Israël geeft, wat betekent "hij die over de goddelijke heerschappij regeert". Jakob en Ezau ontmoeten, omhelzen en kussen elkaar, maar daarna scheiden hun wegen. Jakob koopt een stuk grond in de buurt van Sichem, waarvan de kroonprins - ook Sichem geheten en Jakobs dochter Dina verkracht. Dina's broers Simeon en Levi wreken de daad door alle mannelijke inwoners van de stad te doden, nadat ze hen kwetsbaar gemaakt hebben door hen te overtuigen om zichzelf te besnijden. Jakob reist verder. Rachel sterft terwijl zij van haar tweede zoon Benjamin bevalt, en wordt begraven in een graf in de buurt van Bethlehem. Ruben verliest zijn geboorterecht omdat hij inbreuk maakt op het huwelijksleven van zijn vader. Jakob komt in Hebron aan bij zijn vader Izaäk, die later op 180-jarige leeftijd sterft. (Rebecca is overleden voor Jakobs aankomst.) De Parsha eindigt met een gedetailleerd verslag van de vrouwen, kinderen en kleinkinderen van Ezau; de familiegeschiedenis van het volk van Seir, onder wie Ezau zich vestigde; en een lijst van de acht koningen die Edom geregeerd hebben, het land van Esau's en Seirs nakomelingen.

Parsha Vayeishev (en hij woonde) Genesis 37:1–40:23
Jakob vestigt zich in Hebron met zijn twaalf zonen. Zijn favoriete zoon is de zeventienjarige Josef, wiens broers jaloers zijn op de voorkeursbehandeling die hij van zijn vader krijgt, zoals een kostbare veelkleurige jas die Jakob voor Jozef maakt. Jozef vertelt twee van zijn dromen aan zijn broers, die voorspellen dat hij voorbestemd is om over hen te regeren, waardoor hun afgunst en haat jegens hem vergroten. Simeon en Levi smeden een plan om hem te vermoorden, maar Ruben suggereert dat ze hem in een put gooien, in de hoop later terug te komen en hem te redden. Terwijl Jozef in de put is, laat Juda hem verkopen aan een groepje voorbijgaande Ismaëlieten. De broers dopen Jozefs speciale jas in het bloed van een geit en tonen het aan hun vader, waardoor hij gaat geloven dat zijn meest geliefde zoon door een wild beest is verslonden. Juda trouwt en heeft drie kinderen. De oudste, Er, sterft jong en kinderloos, en zijn vrouw, Tamar, treedt in het huwelijk met de tweede zoon, Onan. Onan zondigt door zijn zaad te morsen, en ook hij sterft een vroege dood. Juda is terughoudend om zijn derde zoon met haar te laten trouwen. Vastbesloten om een ​​kind uit het gezin van Juda te hebben, vermomt Tamar zich als een prostituee en verleidt Juda. Juda hoort dat zijn schoondochter zwanger is geworden en beveelt haar geëxecuteerd te worden wegens hoererij, maar wanneer Tamar wat persoonlijke bezittingen produceert die hij bij haar achterliet als belofte van betaling, geeft hij publiekelijk toe dat hij de vader is. Tamar geeft geboorte aan de tweelingzonen, Peretz (een voorouder van koning David) en Zerach. Jozef wordt naar Egypte gebracht en verkocht aan Potifar, de minister die de leiding heeft over de slachthuizen van farao. G'd zegent alles wat hij doet en al snel wordt hij opziener van al het eigendom van zijn meester. Potifars vrouw verlangt naar de knappe en charismatische jongen; wanneer Jozef haar avances verwerpt, zegt ze tegen haar man dat de Hebreeuwse slaaf geprobeerd heeft zichzelf op te dringen aan haar en laat hem in de gevangenis gooien. Josef krijgt het vertrouwen en de bewondering van zijn gevangenbewaarders, die hem in de gevangenisadministratie tot een gezagsdrager aanstellen. In de gevangenis ontmoet Josef farao's butler en bakker, beiden gevangengenomen omdat ze hun koninklijke meester hebben beledigd. Beiden hebben verontrustende dromen, die Josef interpreteert; in drie dagen vertelt hij hen dat de butler zal worden vrijgelaten en de bakker zal worden opgehangen. Jozef vraagt ​​de butler om voor hem te bemiddelen bij farao. De voorspellingen van Jozef komen uit, maar de butler vergeet alles over Jozef en doet niets voor hem.




Shemot - Exodus












Vayikra - Leviticus











Bamidbar - Numeri




Wordt vervolgd.
Torastudie: Het enige Pesachoffer – Numeri 9:1-21

Torastudie: Het enige Pesachoffer – Numeri 9:1-21

Het Joodse volk mag van G'd slechts één keer het Pesachoffer brengen tijdens hun veertigjarige verblijf in de woestijn. G'd stond niet toe dat een ander Paschaoffer gebracht zou worden. In Exodus 12:2…
Torastudie: De menora vertegenwoordigt Israël – Numeri 8:2-4

Torastudie: De menora vertegenwoordigt Israël – Numeri 8:2-4

De menora (lampenstandaard) vertegenwoordigt het volk Israëls, G'ds “licht voor de naties” (Jesaja 49:6 en Zacharia 4:2). De vele componenten getuigen van het feit dat de Joodse natie uit verschillend…
Torastudie: Verschil menora en chanoeka – Numeri 8:2

Torastudie: Verschil menora en chanoeka – Numeri 8:2

De essentie van ons doel in het leven is om licht te verspreiden: elke keer wanneer een Jood een mitswa (plicht uit de Tora) vervuld wordt een lamp aangestoken waarbij de wereld verlicht wordt met de…
Torastudie 199: Menora – Numeri 8:2

Torastudie 199: Menora – Numeri 8:2

Numeri 8:2 handelt over de Menora die bestaat uit zeven lampen. In deze Torastudie wordt op verschillende manieren uitgelegd wat de functie van de lampen is. Hoewel het licht bij God woont vraagt Hij…
Torastudie 198: diversiteit/vrije wil - Numeri 7:12-89

Torastudie 198: diversiteit/vrije wil - Numeri 7:12-89

In deze Torastudie behandelen we de diversiteit van de Schepping en de vrije wil naar aanleiding van Numeri 7:12-89. De twaalf Joodse stammen leven de Tora op dezelfde wijze na maar stoppen er hun eig…
Torastudie 197: Mag je plezier maken van God? (Numeri 6:11)

Torastudie 197: Mag je plezier maken van God? (Numeri 6:11)

In de commentaren op de Tora worden verschillende antwoorden gegeven op de vraag of God ons plezier gunt. De verschillen hebben te maken met onze spirituele volwassenheid. Zijn we nog niet volwassen d…
Torastudie 196: Nazierschap/priesterlijke zegen (Num.6:4-27)

Torastudie 196: Nazierschap/priesterlijke zegen (Num.6:4-27)

In deze Torastudie aandacht voor het nazierschap en de priesterlijke zegen (Birkat kohaniem). Hierover staat te lezen in Numeri 6:4-27.
Torastudie 195: twee zielen – Numeri 5:12-28

Torastudie 195: twee zielen – Numeri 5:12-28

Elke Jood, rechtvaardig of goddeloos, heeft twee zielen. Een dierlijke ziel in het bloed van een persoon om het lichaam te vergezellen. Het is de bron van egocentrische krachten en verlangens. De Godd…
Torastudie 194: de Levieten – Numeri 3:1-4:6

Torastudie 194: de Levieten – Numeri 3:1-4:6

In deze Torastudie bespreken we Numeri 3:1-2 (de generaties van Aharon en Mozes); Numeri 3:12 en 3:39 (de Levieten); Numeri 4:5-6 (de Ark). Omdat de zonen van Mozes de Exodus niet hebben meegemaakt we…
Torastudie 193: individuele groei – Numeri 1:3-2:2

Torastudie 193: individuele groei – Numeri 1:3-2:2

In deze Torastudie gaan we verder met het tellen van het Joodse volk (Numeri 1:3). De Lubavitcher Rebbe geeft tekst en uitleg over de zinsnede “van twintig jaar oud en daarboven, allen die uittrekken…
Torastudie 192: God spreekt tot Mozes – Numeri 1:1-2

Torastudie 192: God spreekt tot Mozes – Numeri 1:1-2

De Tora is in de Sinaï woestijn -die aan niemand toebehoorde- aan het Joodse volk gegeven. Opvallend is dat de Tora niet gegeven is in het Land Israël. Joodse wijzen geven hiervoor verschillende verkl…
Torastudie 191: Shechina – Leviticus 26:44-27:33

Torastudie 191: Shechina – Leviticus 26:44-27:33

Ondanks de Diaspora bleef de Shechina (Goddelijke Aanwezigheid) bij het Joodse volk. De Tenach verwijst hier constant naar: I Samuël 2:27; Jesaja 43:14 en Deuteronomium 30:3. Verder in deze Torastudie…
Torastudie 190: Joodse ballingschap – Leviticus 26:28-33

Torastudie 190: Joodse ballingschap – Leviticus 26:28-33

God heeft het Joodse volk vaak gestraft vanwege het niet nakomen van de geboden. God straft alleen uit liefde voor Zijn volk. Zou Hij niet straffen dan zou God niets om Zijn volk geven. Het straffen d…
Torastudie 189: Evolutie van het kwaad – Lev. 26:14

Torastudie 189: Evolutie van het kwaad – Lev. 26:14

De meest prangende vraag die veel mensen bezig houdt is waarom slechte dingen gebeuren bij goede mensen. Waar was God tijdens de Kruistochten, de Holocaust, pogroms, etc.? Hoe kan God figuren zoals Hi…
Torastudie 188: beloning en straf – Leviticus 26:6-14

Torastudie 188: beloning en straf – Leviticus 26:6-14

In deze Torastudie behandelen we Leviticus 26:6-14. Bijzondere aandacht schenken we aan vers 14 waarin gesproken wordt over het naleven van Gods geboden. We kijken op welke manier de Joodse wijzen str…
Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3 – 2:34)

Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3 – 2:34)

In Parsha Bechukotai (Leviticus 26:3 – 2:34) staat dat God materiële voorspoed brengt voor degenen die Zijn geboden naleven. Veel Joodse commentatoren hebben moeite met de nadruk op materiële beloning…
Torastudie 186: Supra-rationeel – Leviticus 26:3

Torastudie 186: Supra-rationeel – Leviticus 26:3

Voor de 613 ge- en verboden zijn een aantal synoniemen: mitswa, dibboer (woord), misjpat (wet), ed (getuigenis) en chok (supra-rationele verordening), etc. In feite is de hele Tora chok, omdat het de…
Torastudie 185: Levenswandel – Leviticus 26:3

Torastudie 185: Levenswandel – Leviticus 26:3

In Leviticus 26:3 wordt Joden opgedragen de mitswot na te leven gedurende hun levenswandel. Doel van het naleven van Gods geboden is om de wereld Goddelijk te maken c.q. de Schepping te vervolmaken. W…
Torastudie 184: Bedriegen/Shemieta – Leviticus 25:14-42

Torastudie 184: Bedriegen/Shemieta – Leviticus 25:14-42

In Leviticus 25:14-42 komen twee zaken aan de orde: het bedriegen van je naaste en de Shemieta (het Sjabbatsjaar). Dat laatste was ook al aan de orde gekomen in de vorige Torastudie maar wordt nu vanu…
Torastudie 183: Sjabbatsjaar – Leviticus 25:1-2

Torastudie 183: Sjabbatsjaar – Leviticus 25:1-2

In de moderne tijd is de term Sjabbatsjaar of sabbatical populair geworden. Wetenschappers en mensen in het bedrijfsleven gebruiken een sabbatical om iets anders te doen dan hun alledaagse verplichtin…
Torastudie 182: Waarom? Daarom! – Leviticus 23:28

Torastudie 182: Waarom? Daarom! – Leviticus 23:28

Rabbijn Tzvi Freeman van de Chabad site in de VS heeft een artikel geschreven over zaken die de mens niet kan verklaren. Dat zijn er vele. Wat betreft religie gaat het om vragen zoals 'Waarom bestaat…
Torastudie 181: Joodse feestdagen – Leviticus 23:2-42

Torastudie 181: Joodse feestdagen – Leviticus 23:2-42

In deze Torastudie bespreken we de Joodse feestdagen. De Joodse feestdagen worden 'uitroepingen tot heiliging' genoemd in die zin dat elk een hoogtepunt in de tijd is waarop we bij machte zijn bijzond…
Torastudie 180: God als Hogepriester/Priester – Leviticus 21

Torastudie 180: God als Hogepriester/Priester – Leviticus 21

God is de essentie van het leven. De dood is onnatuurlijk dat pas in werking trad na de zonde van Adam en Eva (overigens geheel in overeenstemming met Gods plan). Wanneer de Masjiach komt zal de dood…
Torastudie 179: educatie - Leviticus 21-24

Torastudie 179: educatie - Leviticus 21-24

In het Jodendom (de Tora) wordt leren gezien als een levenslange onderneming. Het houdt niet op na je jeugd. Er is noodzaak jezelf je hele leven lang te ontwikkelen en te groeien. In Leviticus 21:1-24…
Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11

Torastudie 178: Priesterlijke reinheid – Leviticus 21:1-11

Leviticus 21:1-11 bespreekt de priesterlijke reinheid. Een priester mag niet in contact komen met overleden mensen. Dit geldt ook voor zijn kinderen. Alleen in het geval van naaste familieleden zoals…
Torastudie 177: fruitboom/grijsheid – Leviticus 19:23-32

Torastudie 177: fruitboom/grijsheid – Leviticus 19:23-32

Twee zaken komen in deze Torastudie aan de orde. De fruitboom kan gezien worden als vertegenwoordiger van de hele Schepping. Het kent drie categorieën: verboden, heilig en toegestaan. Het doel van ons…
Torastudie 176: Heb uw naaste lief – Leviticus 19:18

Torastudie 176: Heb uw naaste lief – Leviticus 19:18

Hillel zei: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet; dit is de essentie van de hele Tora – de rest is toelichting.” De naaste liefhebben kan alleen maar door wetgeving waarbij z…
Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17

Torastudie 175: Terechtwijzen – Leviticus 19:17

In Leviticus 19:17 staat de mitswa om iemand terecht te wijzen wanneer deze het foute pad kiest. Dit heeft tevens met naastenliefde te maken. Alleen wanneer je iemand weer op het rechte pad brengt heb…
Torastudie 174: Met twee maten meten – Leviticus 19:16

Torastudie 174: Met twee maten meten – Leviticus 19:16

Met twee maten meten (dubbele standaard) wordt als onethisch beschouwd. Toch zit het Jodendom vol met dubbele standaarden. Deze liggen aan de basis van hoe Joden leven en wat ze de wereld leren. Het l…
Torastudie 173: Kwaadsprekerij – Leviticus 19:4-16

Torastudie 173: Kwaadsprekerij – Leviticus 19:4-16

In Leviticus 19:4 komt het gebod aan de orde niet te buigen voor afgodsbeelden. In Leviticus 19:16 aandacht voor kwaadsprekerij c.q. roddelen. Het Jodendom hecht enorm veel belang aan het voorkomen va…
Torastudie 172: Tien Geboden – Leviticus 19:2

Torastudie 172: Tien Geboden – Leviticus 19:2

In deze Torastudie aandacht voor de Tien Geboden die voor de gehele gemeenschap gelden. De Tora verlangt dat een individu onderdeel is van de gehele gemeenschap. Ook eist de Tora dat we geen hedonisti…
Torastudie 171: ultieme eenheid – Leviticus 16:30

Torastudie 171: ultieme eenheid – Leviticus 16:30

De Tien Dagen van tesjoeva (berouw, terugkeer) zijn de meest plechtige dagen van het jaar. Ze liggen volgens de Talmoed tussen Rosh Hashana (Joods Nieuwjaar) en Jom Kippoer (Grote Verzoendag) ondanks…
Torastudie 170: Zonde en heiligheid – Leviticus 16:16

Torastudie 170: Zonde en heiligheid – Leviticus 16:16

De Lubavitcher Rebbe bespreekt een discussie in de Talmoed waarbij de vraag gesteld wordt wie op aarde een 'woning' voor God kan maken: de rechtvaardige, de baal tesjoewa (de tot inkeer gekomen persoo…
Torastudie 169: Jom Kippoer/Poeriem – Leviticus 16:5

Torastudie 169: Jom Kippoer/Poeriem – Leviticus 16:5

Hoewel Jom Kippoer en Poeriem totaal van elkaar verschillen noemt de Zohar Jom Kippoer een dag als Poeriem. Jom Kippoer is de meest plechtige dag waarin we ons verbinden met de onschendbare kern van z…
Torastudie 168: Nadav en Avihoe – Leviticus 16:1

Torastudie 168: Nadav en Avihoe – Leviticus 16:1

Nadav en Avihoe, de zonen van Aharon, sterven omdat ze een vreemd offer aan God brengen dat Hij niet heeft bevolen. Een vuur verteert hen. De handelingen van Nadav en Avihoe zijn strikt genomen géén z…
Torastudie 167: zonen van Aharon – Leviticus 16:1-30

Torastudie 167: zonen van Aharon – Leviticus 16:1-30

Het begin van deze Torastudie gaat over de zonen van Aharon die de Eeuwige te dicht naderden en stierven. Het was niet zo dat het zondige mensen waren; integendeel het waren zeer rechtvaardige prieste…
Torastudie 166: onreinheid man/vrouw – Leviticus 15:1-19

Torastudie 166: onreinheid man/vrouw – Leviticus 15:1-19

In deze Torastudie gaat het over de onreinheid van man en vrouw door vloeiing. Ze worden apart besproken. Over de vloeiing van de man lezen we in Leviticus 15:1-18. Over de vloeiing van de vrouw in Le…
Torastudie 165: Berouwen – Leviticus 14:34-40

Torastudie 165: Berouwen – Leviticus 14:34-40

In deze Torastudie wordt duidelijk dat het doen van berouw belangrijk is om van de melaatsheid af te komen. Eerst wordt het huis getroffen, daarna de kleren en tot slot het lichaam. Door het doen van…
Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4

Torastudie 164: priester – tzaraat – Leviticus 14:2-4

Zowel het begin als het einde van de toestand van melaatsheid worden alleen beïnvloed door de verkondiging van de priester. Alleen hij bepaalt of een persoon die tzaraat heeft onrein of rein verklaard…
Torastudie 163: de ontsnapte ziel – Leviticus 13:3

Torastudie 163: de ontsnapte ziel – Leviticus 13:3

Tzaraat (melaatsheid) is een spirituele ziekte. Het verwijst naar een witte vlek op de huid van een persoon, op de muur van een huis, of op een kledingstuk. We spreken van tzaraat op de huid van een p…
Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3

Torastudie 162: Masjiach – Metzora – Leviticus 13:2-3

De Talmoed beschrijft de Masjiach als een metzora (melaatse), verwijzend naar de tijd van de Masjiach dat een tijd zal zijn waarin kwaad, dat de wereld en de mensheid teisterde, aan de oppervlakte zal…
Torastudie 161: Woorden die doden – Leviticus 13:2

Torastudie 161: Woorden die doden – Leviticus 13:2

In de vorige Torastudie (160) behandelden we het onderwerp roddelen en lasterpraat. De Lubavitcher Rebbe heeft een toelichtend artikel geschreven waarin hij uitlegt hoe dodelijk woorden kunnen zijn. W…
Torastudie 160: melaatsheid – laster – Leviticus 13:2

Torastudie 160: melaatsheid – laster – Leviticus 13:2

In Leviticus 13:2 wordt een verband gelegd tussen het hebben van melaatsheid en laster. Iemand die lastert krijgt melaatsheid en wordt buiten het kamp gezet. De Tora zegt dat iemand die lastert alleen…
Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6

Torastudie 159: Besnijdenis – Leviticus 12:3-6

In Leviticus 12:3 komt de Joodse besnijdenis ter sprake. Op dit moment (begin herfst 2011) maken Joden zich grote zorgen dat mogelijk de besnijdenis in Nederland verboden gaat worden (net zoals het ri…
Torastudie 158: Zon en regen – Leviticus 12:2

Torastudie 158: Zon en regen – Leviticus 12:2

De Joodse kalender bestaat uit twee delen: het regenseizoen (de maanden Tishrei tot Nissan – ongeveer oktober tot en met maart) en het zon seizoen (de maanden Nissan tot Tishrei – ongeveer april tot e…
Torastudie 157: Kroost voortbrengen – Leviticus 12:1-2

Torastudie 157: Kroost voortbrengen – Leviticus 12:1-2

Uit de Joodse bronnen kunnen we opmaken dat de geboorte van de mens niet op toeval berust. Alles loopt volgens Gods plan. Daarom zijn bij het verwekken van een kind niet alleen de vader en de moeder b…
Torastudie 156: Eenheid in verscheidenheid – Leviticus 11:47

Torastudie 156: Eenheid in verscheidenheid – Leviticus 11:47

De Shabbat wordt afgesloten met een speciale ceremonie: Havdala. Hierin wordt God gezegend Die onderscheid maakt tussen heilig en wereldlijk, licht en duisternis, Israël en de volkeren, de shabbat en…
Torastudie 155: Rein en onrein – Leviticus 11:33-47

Torastudie 155: Rein en onrein – Leviticus 11:33-47

Iemand die verbonden blijft met zijn Bron zal altijd rein blijven. Iemand die slechts vertrouwt op zijn eigen intellect zal vatbaar zijn voor vervuiling en zal snel vervormen en corrupt worden. Slecht…
Torastudie 154: Vinnen en schubben – Leviticus 11:7-19

Torastudie 154: Vinnen en schubben – Leviticus 11:7-19

In deze Torastudie maakt Rebbe Menachem Mendel Schneerson een vergelijking tussen een Tora student en een vis in het water. Het intellect en de studievaardigheden zijn de vinnen en de schubben zijn zi…
Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel – Leviticus 11

Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel – Leviticus 11

De Lubavitcher Rebbe heeft een interessante studie geschreven over de menselijke biosfeer op basis van Leviticus 11. In de Kabbala en het chassidisme staan grond en water analoog voor het materiële (d…
Torastudie 152: Kasjroet – Leviticus 11:2-4

Torastudie 152: Kasjroet – Leviticus 11:2-4

In Leviticus 11:2-4 komen een aantal kasjroet wetten aan de orde. Elke materie bestaat uit een Goddelijke vonk. Maar voor Joden is niet alles toegankelijk. De kasjroet wetten verbieden namelijk bepaal…
Torastudie 151: Objectieve/subjectieve waarheid – Lev. 10:16

Torastudie 151: Objectieve/subjectieve waarheid – Lev. 10:16

In Psalm 85:11 staat: “Welwillendheid en waarheid omhelzen elkaar, recht en vrede begroeten elkaar met een kus.” Aharon is welwillendheid, Mozes is waarheid. Mozes is recht; Aharon is vrede. De Lubavi…
Torastudie 150: Mozes maakt fout – Leviticus 10:16-20

Torastudie 150: Mozes maakt fout – Leviticus 10:16-20

Mozes was vertoornd op de zonen van Aharon omdat zij het vlees niet van het zondoffer hadden gegeten. Maar Mozes maakte hierbij een fout omdat rouwenden geen vlees mogen eten van het offer, zo stelt d…
Torastudie 149: Vreemd vuur – Leviticus 10:2-11

Torastudie 149: Vreemd vuur – Leviticus 10:2-11

De zielen van de zonen van Aharon werden verteerd door vuur. Zij waren het die de Woning moesten heiligen maar daarbij een fout maakten en werden gedood. Aharon zweeg bij de dood van zijn zonen. God b…
Torastudie 148: De achtste dag – Leviticus 9:1

Torastudie 148: De achtste dag – Leviticus 9:1

Op de achtste dag wordt de Mishkan opgericht en worden Aharon en zijn vier zonen ingewijd als priester. Acht verwijst ook naar de 'eersten': zondag, 1ste Nissan, begin nieuwe jaar, de Shechina in het…
Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2

Torastudie 147: Priesters – Leviticus 9:1-6/10:1-2

(Leviticus: 9:1-6) Na de zeven inwijdingsdagen van de Tabernakel komt op de achtste dag de Goddelijke aanwezigheid in het kamp van de Israëlieten wonen. Door de offers en de dienst van Aharon zal de G…
Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37

Torastudie 146: Offers – Leviticus 6:9-7:37

Bij parsja Vajikra gaat het om zelf een offer te brengen, terwijl parsja Tsav de wetten beschrijft van de priester die offers brengt. Er zijn verschillende soorten offers: zondoffer, schuldoffer, vred…
Torastudie 145: Vuur op het Altaar – Leviticus 6:1-6

Torastudie 145: Vuur op het Altaar – Leviticus 6:1-6

Het Altaar in de Tempel bevond zich op een bijzondere plek. Hier bouwde Abraham zijn altaar en bond hij Izaäk vast. Hier maakte Noach een altaar na de Zondvloed. Hier brachten Kaïn en Abel hun offers.…
Torastudie 144: Zond/schuldoffers – Leviticus 5:1-21

Torastudie 144: Zond/schuldoffers – Leviticus 5:1-21

In Leviticus 5:1-21 worden zondoffers en schuldoffers behandeld. Zondoffers zijn voor onopzettelijke zonden tegen de Goddelijke wil. Schuldoffers zijn voor personen die twijfelen of ze gezondigd hebbe…
Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4

Torastudie 143: Vrede/Zondoffer– Leviticus 3 en 4

Bij een vredeoffer doet iedereen mee. Het vredeoffer is niet voor God maar voor de mens. Toch worden offers Gods brood genoemd. Dit houdt in dat een offer de goddelijke realiteit in de fysieke wereld…
Torastudie 142: Meeloffer – Leviticus 2:1-13

Torastudie 142: Meeloffer – Leviticus 2:1-13

In Leviticus 2:1-13 komt het meeloffer aan de orde. God verlangt geen groot offer, slechts een offer dat met het hart gegeven wordt. Het zuurdesem, dat trots vertegenwoordigt, mag geen deel uitmaken v…
Torastudie 141: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17

Torastudie 141: Priester – altaar – Leviticus 1:9-17

Met het offer wordt Gods wil gedaan. Niet elk offer is geldig. Het is niet mogelijk om een roofvogel te offeren omdat deze door roof en geweld aan zijn voedsel is gekomen. Een huisdier (schapen, geite…
Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2

Torastudie 140: offeren - Leviticus 1:1-2

De jonge Joodse kinderen beginnen de Torastudie met Leviticus. Dit komt omdat ze nog puur (zonder zonde) zijn, zo puur als de Tempeloffers (korbanot). Het woord wajikrª waarmee Leviticus begint wordt…
Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35

Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35

Met de bouw en inwijding van de Tabernakel keerde de Shechina op aarde terug. Deze was sinds Adam steeds verder van de aarde gekomen door verschillende zonden die de mensheid had begaan. Met Abraham k…
Torastudie 138: Tabernakel – Exodus 38:21-40:17

Torastudie 138: Tabernakel – Exodus 38:21-40:17

God was tevreden met de bouw van de Tabernakel. Zolang de Joden daarmee bezig waren mopperden ze niet tegen God. Daarom betekent de zinsnede in Exodus 40:17 'en het geschiedde' dat er een verdrietige…
Torastudie 137: Donaties voor Misjkan – Exodus 35:21-38:8

Torastudie 137: Donaties voor Misjkan – Exodus 35:21-38:8

Het volk bracht donaties voor de bouw van de Misjkan (het Heiligdom). Eigenlijk was het karakter van het volk onbegrijpelijk: zij verzochten het Gouden Kalf en zij doneerden; zij verzochten de Misjkan…
Torastudie 136: Passieve arbeid – Exodus 35:2

Torastudie 136: Passieve arbeid – Exodus 35:2

Waarom moet de mens werken voor zijn brood? Als God de bron is van alle zegeningen waarom moeten we dan zelf aan de kost dienen te komen? We lijken verscheurd tussen absolute passiviteit en de ontkenn…
Torastudie 135: Herinnering Sjabbatsgebod – Exodus 35:1-10

Torastudie 135: Herinnering Sjabbatsgebod – Exodus 35:1-10

Waarom wordt het Sjabbatsgebod herinnerd? Dit gebod is namelijk erg belangrijk. God rustte op die dag en toonde daarmee Zijn ultieme vrijheid. Sjabbat toont de grootsheid van God, dat de Schepping van…
Torastudie 134: Nieuwe Stenen Tafelen – Exodus 34:1-35

Torastudie 134: Nieuwe Stenen Tafelen – Exodus 34:1-35

God zei tegen Mozes niet te treuren over de Eerste Stenen Tafelen die waren vernietigd. Deze bevatten slechts de Tien Geboden. Op de Tweede Stenen Tafelen stonden ook de Halacha (Joodse wet), Midrasj…
Torastudie 133: Het Gouden Kalf (deel 5) –Exodus 32:31-33:20

Torastudie 133: Het Gouden Kalf (deel 5) –Exodus 32:31-33:20

In deze studie over het Gouden Kalf vraagt Mozes uit het boek van God gewist te mogen worden. Zijn verzoek wordt beantwoord in Parsja Tetzave waarin Mozes' naam niet genoemd wordt. Toch is Mozes juist…
Torastudie 132: Tora van Mozes - Exodus 32:19

Torastudie 132: Tora van Mozes - Exodus 32:19

Niemand anders wordt zo sterk met de Tora geïdentificeerd als Mozes. In Maleachi (Malachi) 3:22 staat: "Het onderricht van Mijn dienaar Mozes." De Midrasj verklaart dat de Tora Mozes' naam kreeg omdat…
Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen – Exodus 32:19

Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen – Exodus 32:19

Het mag vreemd klinken maar de Tora beschouwt het breken van de Stenen Tafelen door Mozes als de grootste daad die hij verricht heeft. Alle andere daden verrichtte Mozes in opdracht van God, maar het…
Torastudie 130: Het Gouden Kalf (deel 4) – Exodus 32:13-19

Torastudie 130: Het Gouden Kalf (deel 4) – Exodus 32:13-19

In zijn pleidooi het volk te redden verwijst Mozes naar de belofte die God aan Abraham, Izak en Israël had gedaan. Daarom koesterde de Eeuwige berouw over het onheil Zijn volk te berokkenen. Zouden de…
Torastudie 129: Het Gouden Kalf (deel 3) – Exodus 32:11

Torastudie 129: Het Gouden Kalf (deel 3) – Exodus 32:11

Mozes doet er alles aan om het volk in bescherming te nemen na de zonden van het Gouden Kalf. Mozes vraagt God waarom Hij het volk wil afslachten en verzoekt dit niet te doen. Het pleidooi van Mozes h…
Torastudie 128: Het Gouden Kalf (deel 2) – Exodus 32:7-8

Torastudie 128: Het Gouden Kalf (deel 2) – Exodus 32:7-8

In het tweede deel over het Gouden Kalf lezen we hoe niet-Joden die met de Joden uit Egypte waren gevlucht het Gouden Kalf gingen maken en aanbidden. God had dit voorzien. Zou alleen het Joodse volk E…
Torastudie 127: Hillel en Sjammai – Exodus 32:1

Torastudie 127: Hillel en Sjammai – Exodus 32:1

Het maken van het Gouden Kalf staat model voor een andere 'moeilijke dag' in de Joodse geschiedenis: de dag waarop de volgelingen van Sjammai die van Hillel overtroffen. De Tora zegt dat bij onenighei…
Torastudie 126: Vertaling Tora in het Grieks - Exodus 32:1

Torastudie 126: Vertaling Tora in het Grieks - Exodus 32:1

De 17de Tammoez staat in de Joodse geschiedenis bekend als rampen datum. Op deze dag brak Mozes de Stenen Tafelen omdat het volk Israël het Gouden Kalf aanbad. Vele eeuwen later werd op deze dag een b…
Torastudie 125: Het Gouden Kalf (deel 1) – Exodus 32:1-6

Torastudie 125: Het Gouden Kalf (deel 1) – Exodus 32:1-6

Terwijl Mozes 40 dagen op de Sinaï verbleef, werd het volk ongeduldig. Zij veronderstelden dat Mozes niet meer terug zou keren. Daarom vroegen ze aan Aharon om een Gouden Kalf te maken die voor hen al…
Torastudie 124: Sjabbatsgebod/Tafelen – Exodus 31:2-18

Torastudie 124: Sjabbatsgebod/Tafelen – Exodus 31:2-18

Er zijn twee dimensies van de Shabbat: de intrinsieke heiligheid die Israël moet bewaren en handhaven; en het gebod de Shabbat te vieren. De Shabbat is analoog aan een bruid. Ook in dit artikel aandac…
Torastudie 123: Ketoret (wierook) en tesjoeva – Exodus 30:35

Torastudie 123: Ketoret (wierook) en tesjoeva – Exodus 30:35

Mensen kunnen onder alle omstandigheden God dienen en tesjoeva (berouw) tonen. De meest heilige plek en het meest heilige tijdstip was in de tempel in het Heilige der Heiligen op Jom Kippoer en werd d…
Torastudie 122: de eerste Sivan – Exodus 30:15

Torastudie 122: de eerste Sivan – Exodus 30:15

Zes weken na de Exodus kwamen de Joden bij de berg Sinaï aan. Dit gebeurde op de eerste Sivan (maand van de Joodse kalender). Op deze dag zei Mozes niets tegen het Joodse volk. De reden was dat het vo…
Torastudie 121: Het reukofferaltaar – Exodus 30:13-35

Torastudie 121: Het reukofferaltaar – Exodus 30:13-35

In Exodus 30:13-35 wordt het reukofferaltaar beschreven. Mensen betaalden een halve sikkel voor het Heiligdom om verzoening te krijgen voor hun zielen. Ook aandacht voor de betekenis van het handen wa…
Torastudie 120: De priesterlijke kledij - Exodus 28:6-43

Torastudie 120: De priesterlijke kledij - Exodus 28:6-43

Exodus 28:6-43 handelt geheel over de priesterlijke kledij van de priester Aharon en zijn zonen. Er wordt uitgelegd uit welke onderdelen deze bestaat en waarvan het is gemaakt. Ook wordt ingegaan op d…
Torastudie 119: Joden kennen geen bemiddelaar - Exodus 27:20

Torastudie 119: Joden kennen geen bemiddelaar - Exodus 27:20

Mozes wordt in de Tora de trouwe herder genoemd. In de Mechilta staat dat 'wie in Mozes gelooft, in God gelooft.' De Talmoed past het zelfs toe op alle Tora geleerden van alle generaties. Toch kennen…
Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20

Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20

In Parsja Tetzevah wordt de naam van Mozes niet genoemd, net als overigens in het hele boek Deuteronomium niet. Toch is Mozes wel aanwezig in Parsja Tetzaveh. Het ego van Mozes wordt in deze Parsja ui…
Torastudie 117: Tabernakel/brandofferaltaar - Exodus 26/27

Torastudie 117: Tabernakel/brandofferaltaar - Exodus 26/27

In deze studie aandacht voor de Tabernakel en het brandofferaltaar. Er wordt uitgelegd waarvan de Tabernakel en het altaar zijn gemaakt. Aan het eind van dit artikel vindt u een samenvatting in de vor…
Torastudie 116: de Menora - Exodus 25:31-40

Torastudie 116: de Menora - Exodus 25:31-40

In Exodus 25:31-40 gaat het over de Menora (Kandelaar). Er wordt een exacte omschrijving gegeven van de Menora die achttien handbreedten hoog is. De stangen van de Menora gaan vanuit de hoofdstam in r…
Torastudie 115: De Ark en Tafel - Exodus (25:10-30)

Torastudie 115: De Ark en Tafel - Exodus (25:10-30)

In Exodus 25:10-30 wordt gesproken over de Ark waarvan de draagbomen er altijd aan moeten blijven zitten. De Ark is het ideaal van de Tora-geleerde: hij moet afstand doen van het wereldse, maar tegeli…
Torastudie 114: Waarom zijn we hier? - Exodus 25:8

Torastudie 114: Waarom zijn we hier? - Exodus 25:8

De grootste vraag waar de mensheid mee worstelt is: waarom zijn we hier? Joodse bronnen geven verschillende antwoorden. De Talmoed: om de Schepper te dienen; de Moessar: het verfijnen van het karakter…
Torastudie 113: heffing Tabernakel - Exodus (25:2-8)

Torastudie 113: heffing Tabernakel - Exodus (25:2-8)

De Shechina (Goddelijke inwoning) verbleef in de Tabernakel. Na de zondeval van Adam verdween de Shechina naar het eerste firmament. Generaties na Adam trok de Shechina steeds verder weg tot het zeven…
Torastudie 112: Sluiten Verbond - Exodus 24:1-7

Torastudie 112: Sluiten Verbond - Exodus 24:1-7

De Joodse commentatoren verschillen van mening over de tijd waarin de gebeurtenissen die zich afspelen in de Tora plaatsvinden. Volgens Rashi is er geen chronologische volgorde; volgens Nachmanides is…
Torastudie 111: melk en vlees - Exodus 23:19

Torastudie 111: melk en vlees - Exodus 23:19

In Exodus 23:19 staat: 'Gij zult niet koken een bokje in de melk van zijn moeder'. Hieruit vloeit het verbod voort om melk- en vleesproducten niet met elkaar te mengen. Vlees stamt af van het goddelij…
Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5

Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5

In de Tanya, het heilige boek van Chabad Chassidisme, komt de eeuwige strijd tussen geest en materie aan de orde. Deze strijd vindt op twee niveaus plaats: in de mens en in de schepping. Doel van het…
Torastudie 109: Voorschriften naaste/God - Exodus (23:1-25)

Torastudie 109: Voorschriften naaste/God - Exodus (23:1-25)

In Exodus 23:1-25 worden de voorschriften met betrekking tot de naaste en God besproken. Ook uit deze voorschriften volgt weer dat we te maken hebben met een ethische God. In dit artikel het verbod om…
Torastudie 108: Het dienen van God - Exodus (21-24)

Torastudie 108: Het dienen van God - Exodus (21-24)

Vaak denken we dat we zelf het dagelijks leven bepalen en dat God de grote lijnen uitzet. Echter het tegenovergestelde is het geval. Wanneer het op de do's en don'ts in ons leven aankomt geeft de Tora…
Torastudie 107:Voorschriften eigendom naaste-Exodus(22:4-30)

Torastudie 107:Voorschriften eigendom naaste-Exodus(22:4-30)

De Tora gaat in Exodus 22:4-30 verder met de voorschriften over eigendom van de naaste. Het Joodse volk wordt al vroeg in de geschiedenis geleerd hoe met de naaste om te gaan. Dit bewijst dat het Jode…
Torastudie 106: de logica van mitswot - wetten (Exodus 21:1)

Torastudie 106: de logica van mitswot - wetten (Exodus 21:1)

Globaal gesproken kunnen de mitswot (wetten) in twee categorieën worden verdeeld: de logische mishpatiem (wetten) en de boven-rationele choekkiem (decreten). Voorbeelden van mishpatiem zijn wetten zoa…
Torastudie 105: Rechten Hebreeuwse slaven (Exodus 21:1-37)

Torastudie 105: Rechten Hebreeuwse slaven (Exodus 21:1-37)

In dit Tora gedeelte gaan we in op de rechten van de Hebreeuwse slaven. Er is niets moeilijker voor een persoon onderworpen te zijn aan een andere persoon. Dit is waarom de parsja (tora gedeelte) begi…
Torastudie 104: de Stenen Tafelen - Exodus (20:1-14)

Torastudie 104: de Stenen Tafelen - Exodus (20:1-14)

Miljarden mensen hebben gehoord over de Stenen Tafelen met de Tien Geboden. Velen kennen een aantal geboden ervan. Een groot aantal kent ze alle tien in goede volgorde. Maar wat de meesten niet weten…
Torastudie 103: De Tien Geboden - Exodus (20:1-22)

Torastudie 103: De Tien Geboden - Exodus (20:1-22)

In deze Torastudie aandacht voor de Tien Geboden die in Exodus 20:1-22 worden genoemd. De Tien Geboden zijn de volgende: Ik ben de Eeuwige Uw God; gij zult geen andere goden hebben voor mijn aangezich…
Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17

Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17

Op de zesde dag van de maand Sivan in het Joodse jaar 2448 verzamelde het hele Joodse volk zich aan de voet van de berg Sinaï. Daar koos God het Joodse volk en beloofde het volk de Tora na te leven. B…
Torastudie 101: educatie - Exodus 19:8

Torastudie 101: educatie - Exodus 19:8

Leviticus 21:1 begint met de instructie van God aan Mozes: “Spreek tot de priesters, de zonen van Aäron, en zeg tegen hen.” De Talmoed verklaart dat de dubbele terminologie (“spreek ...en zeg”) beteke…
Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)

Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)

Het is heel beleefd om dames voor te laten gaan. Of het nu gaat om de toegang tot een danszaal of het verlaten van een zinkend schip; dames krijgen voorrang. De reden is een concessie van het sterke g…
Torastudie 99: De verschijning des Heren - Exodus (19:1-20)

Torastudie 99: De verschijning des Heren - Exodus (19:1-20)

Deze torastudie handelt over de verschijning des Heren op de berg Sinaï. Het volk Israël heeft zich onderaan de berg Sinaï geplaatst. Mozes beklimt de berg en de Eeuwige daalt neder in vuur waardoor d…
Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)

Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)

Waarom werd hij Jitro (zijn toevoeging) genoemd? Omdat Jitro (de schoonvader van Mozes) een hoofdstuk aan de Tora toevoegde. De Tora was compleet zonder de toevoeging van Jitro. Hij voegde er slechts…
Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)

Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)

Sommige Sjabbatot zijn speciaal. Zo ook de Sjabbat waarin gelezen wordt over de gebeurtenis op de berg Sinaï. Opvallend genoeg wordt dit Sjabbat Jitro genoemd. Wie was Jitro (Jethro)? Jitro was de sch…
Torastudie 96: het bezoek van Jithro - Exodus (18:1-19)

Torastudie 96: het bezoek van Jithro - Exodus (18:1-19)

In Exodus 18:1-19 wordt verteld dat Jithro, de schoonvader van Mozes, bij de Israëlieten langs komt. Hij heeft gehoord van de wonderen van God en wat hij allemaal gedaan had voor Mozes en het volk Isr…
Torastudie 95: verband manna en sjabbat - Exodus (16:32)

Torastudie 95: verband manna en sjabbat - Exodus (16:32)

De Sjabbat is totaal anders dan de doordeweekse dagen. Het is een feestelijke dag met een rijkelijk bedekte tafel. Hoe meer des te beter, uiteraard binnen de middelen die men heeft. Wie er geen geld v…
Torastudie 94: Mirjam - tamboerijnen - Exodus (15:20)

Torastudie 94: Mirjam - tamboerijnen - Exodus (15:20)

De Joden hadden het zwaar te verduren in Egypte. Ze werden als slaaf wreed behandeld. Farao besloot zelfs de eerstgeboren mannelijke baby's te doden. Het gezinsleven van de Joden werd ontwricht. De Jo…
Torastudie 93: Lied Mozes II, manna, Amalek Exodus (15-17)

Torastudie 93: Lied Mozes II, manna, Amalek Exodus (15-17)

In Exodus 15 lezen we over het lied van Mozes. Mirjam nam de tamboerijn en de andere vrouwen gingen haar met tamboerijn achterna in rijendans. In Exodus 16, lezen we over de manna die uit de Hemel kom…
Torastudie 92: Het lied van Mozes I- Exodus (15:1-2)

Torastudie 92: Het lied van Mozes I- Exodus (15:1-2)

Rabbi Akiva beschrijft een ideaal waarin een volk hun individualiteit volledig verloochent voor de collectieve identiteit belichaamd door de leider. Mozes alleen zong de dankbaarheid van de natie aan…
Torastudie 91: Zij geloofden in God en Mozes- Exodus (14:28)

Torastudie 91: Zij geloofden in God en Mozes- Exodus (14:28)

De Zohar verwijst naar Mozes als de trouwe schaapsherder. De Mechilta zegt dat degene die in Mozes gelooft, gelooft in God. De Talmoed gaat verder door het toe te passen op de wijzen en de Tora geleer…
Torastudie 90: splitsing van de Riet Zee - Exodus (14:21)

Torastudie 90: splitsing van de Riet Zee - Exodus (14:21)

Alle natuurlijk objecten werden geschapen op voorwaarde dat ze de wil van de rechtvaardige zouden gehoorzamen zelfs als het tegen de natuurwetten in zou gaan. Als ze dat niet zouden doen, dan zouden z…
Torastudie 89: doortocht Schelfzee III - Exodus (14:20-31)

Torastudie 89: doortocht Schelfzee III - Exodus (14:20-31)

In Exodus 14:20-31 wordt verteld hoe de Israëlieten door de Schelfzee trokken en daarna de Egyptenaren verdronken. De zuil, die reisde voor het kamp Israël als een wolkenzuil gedurende de dag en als e…
Torastudie 88: doortocht Schelfzee II - Exodus (14:15)

Torastudie 88: doortocht Schelfzee II - Exodus (14:15)

In Exodus 14:15 staat een belangrijk stukje waarin God wil dat Mozes niet lang tot Hem bidt, maar dat hij de kinderen Israëls oproept dat zij moeten optrekken. De enige manier om tegen de Farao te str…
Torastudie 87: doortocht Schelfzee I Exodus (13:17-19)

Torastudie 87: doortocht Schelfzee I Exodus (13:17-19)

Exodus 13:17-19 verhaalt over de route van het volk Israël naar het Beloofde Land. Waarom ging dat niet via het land van de Filistijnen? De stam Efraïm had een fout gemaakt en had Egypte 30 jaar eerde…
Torastudie 86: middernacht - Exodus (11:4 en 12:29)

Torastudie 86: middernacht - Exodus (11:4 en 12:29)

Precies om twaalf uur middernacht van de 15de Nissan 2448 (1313 voor gewone jaartelling) doodde God de eerstgeboren zonen van Egypte en de natie Israël werd geboren als een vrij volk. Maar hoe kan een…
Torastudie 85: de instelling Pesach - Exodus (12:3-13:8)

Torastudie 85: de instelling Pesach - Exodus (12:3-13:8)

Vanaf Exodus 12:3 tot en met 13:8 wordt verteld hoe God besloot de eerstgeborenen van Egypte te doden. De Joden in Egypte waren moreel net zover gezonken als de Egyptenaren. Toch besloot God alleen de…
Torastudie 84: de Joodse kalender (Exodus 12:2)

Torastudie 84: de Joodse kalender (Exodus 12:2)

Het eerste dat de nieuw geboren natie Israël werd verteld zodra ze zich voorbereidden Egypte te verlaten was niet zichzelf te besnijden, een staat uitroepen of matzot bakken; het is het formuleren van…
Torastudie 83: nieuwe maan (Exodus12:2/I Samuël 20:18)

Torastudie 83: nieuwe maan (Exodus12:2/I Samuël 20:18)

In de eerste mitswa die we kregen als Joodse natie, beval God dat we onze levens verbinden met de maan (zie Exodus 12:2). We moesten een maan kalender instellen, de 29,5 dag cyclus waarin de maan vanu…
Torastudie 82: heiliging Rosh Chodesh - Exodus (12:2)

Torastudie 82: heiliging Rosh Chodesh - Exodus (12:2)

Exodus 12:2 beschrijft de heiliging van Rosh Chodesh (het begin van de maand). De maanden van het Joodse jaar zijn maanjaren, want er staat geschreven. "...Deze maand zal het hoofd van de maanden zijn…
Torastudie 81: Aankondiging tiende plaag - Exodus (11:1-2)

Torastudie 81: Aankondiging tiende plaag - Exodus (11:1-2)

In Exodus 11:1-2 wordt verteld dat de Eeuwige tegen Mozes zei dat Egypte en de Farao nog door één plaag getroffen zouden worden. Ook moest het volk goud en zilver meenemen uit Egypte. Dit zou later ge…
Torastudie 80: achtste en negende plaag - Exodus (10:1-23)

Torastudie 80: achtste en negende plaag - Exodus (10:1-23)

In Exodus 10:1-23 komen de achtste (sprinkhanen) en negende (duisternis) plaag aan de orde. God heeft de harten van de Farao en zijn dienaren inmiddels verstokt. Farao is wel bereid om de ouderen te l…
Torastudie 79: tweede tot zevende plaag -Exodus (8:3-9:33)

Torastudie 79: tweede tot zevende plaag -Exodus (8:3-9:33)

In Exodus 8:3-9:33 komen de tweede tot en met de zevende plaag aan de orde. Steeds vraagt Farao aan Mozes om de straf te laten ophouden. Hij belooft dan het Joodse volk te laten gaan. Maar telkens wan…
Torastudie 78: eerste en tweede plaag -Exodus (7:10-28)

Torastudie 78: eerste en tweede plaag -Exodus (7:10-28)

In Exodus 7:10-28 wordt verteld over de eerste en de tweede plaag die Egypte treft. God straft Farao door al het water in de Nijl in bloed te veranderen. Alleen de Israëlieten drinken gewoon water; de…
Torastudie 77: God spreekt tot Mozes - Exodus (6:2)

Torastudie 77: God spreekt tot Mozes - Exodus (6:2)

Mozes en God wisselen woorden over het mysterie van het menselijk lijden. Mozes protesteert bij God en vraagt waarom God dit kwaad toestaat bij Zijn volk. En God antwoordt: "Nu zal je zien wat ik Fara…
Torastudie 76: Mozes opnieuw naar Farao - Exodus (6:1-23)

Torastudie 76: Mozes opnieuw naar Farao - Exodus (6:1-23)

In Exodus 6:1-23 wordt verteld dat Mozes voor de tweede keer naar Farao gaat. God zegt tegen Mozes dat Hij hem laat zien wat Hij Farao zal doen. De Eeuwige zal het Volk Israël uit Egypte bevrijden. Mo…
Torastudie 75: Eerste optreden van Mozes - Exodus (5:1-21)

Torastudie 75: Eerste optreden van Mozes - Exodus (5:1-21)

In Exodus 5:1-21 wordt verteld over Mozes' eerste optreden. Samen met Aäron gaat hij naar de Farao toe. Ze vertellen hem dat de Eeuwige wil dat Farao het Joodse Volk laat gaan. Farao antwoordt: wie is…
Torastudie 74: Mozes en Aharon - Exodus (4:27)/Psalm (85:11)

Torastudie 74: Mozes en Aharon - Exodus (4:27)/Psalm (85:11)

In Psalm 85:11 staat: "Goedertierenheid en waarheid ontmoeten elkander, gerechtigheid en vrede kussen elkaar." De Midrasj Rabba stelt: 'Goedertierenheid' is Aharon (Aäron); 'waarheid' is Mozes. 'Gerec…
Torastudie 73: Mozes' terugkeer in Egypte-Exodus (4:20-31)

Torastudie 73: Mozes' terugkeer in Egypte-Exodus (4:20-31)

In Exodus 4:20-31 wordt beschreven hoe Mozes terugkeert naar Egypte. Mozes wordt door zijn broer Aharon geholpen die het woord voert bij de Farao. Aharon spreekt alle woorden uit die de Eeuwige tot Mo…
Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13)

Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13)

De Joodse wijzen stellen dat de eerste verlosser de laatste verlosser zal zijn. Dit wil niet zeggen dat Mozes en de Masjiach (messias) dezelfde zijn. Mozes is van de stam Levi, terwijl de Masjiach van…
Torastudie 71: Roeping van Mozes II - Exodus (4:1-17)

Torastudie 71: Roeping van Mozes II - Exodus (4:1-17)

In Exodus 4:1-17 wordt verteld hoe God Mozes vraagt naar de Farao te gaan. Mozes zegt dat hij niet goed kan praten. God wordt boos op Mozes en stelt voor dat Aharon, de broer van Mozes meegaat om het…
Torastudie 70: Ik ben, die Ik zal zijn - Exodus (3:14)

Torastudie 70: Ik ben, die Ik zal zijn - Exodus (3:14)

In Exodus 3:14 staat: "Ik ben, die Ik zal zijn." Wanneer God aan Mozes verschijnt in het brandende doornbos en hem verzoekt het Volk Israël uit Egypte te leiden, zegt Mozes tegen God: "Zie, kom ik tot…
Torastudie 69: Roeping van Mozes I - Exodus (3:1-14)

Torastudie 69: Roeping van Mozes I - Exodus (3:1-14)

In Exodus 3:1-14 lezen we dat God Mozes roept om Zijn Volk uit de slavernij van Egypte te redden. God verschijnt in een brandend doornbos dat niet verteert. God stelt zich aan Mozes voor als de God va…
Torastudie 68: Mozes' vlucht naar Midian -Exodus (2:11-23)

Torastudie 68: Mozes' vlucht naar Midian -Exodus (2:11-23)

In Exodus 2:11-16 ziet Mozes het lijden van zijn broeders aan. Hij slaat een Egyptische opzichter dood. Nadat hij een ruzie wil sussen tussen twee Hebreeuwse mannen, beschuldigen ze hem ervan de opzic…
Torastudie 67: geboorte Mozes/opvoeding - Exodus (2:1-10)

Torastudie 67: geboorte Mozes/opvoeding - Exodus (2:1-10)

In Exodus 2:1-10 wordt verteld dat Mozes wordt geboren in een tijd dat Farao een decreet uitvaardigt om alle Joodse babyjongetjes te doden door in de rivier de Nijl te gooien. Mozes wordt door zijn mo…
Torastudie 66: Naam en getal - Exodus (1:1-4)

Torastudie 66: Naam en getal - Exodus (1:1-4)

In Exodus 1:1-4 staat: "Dit nu zijn de namen van de Kinderen van Israël, die met Jakob naar Egypte kwamen...Ruben, Simeon, Levi, Juda...De afstammelingen van Jakob waren zeventig in het geheel." Rashi…
Torastudie 65: Israël in Egypte onderdrukt -Exodus(1:1-22)

Torastudie 65: Israël in Egypte onderdrukt -Exodus(1:1-22)

In Exodus 1:1-22 wordt verteld dat de familie Israël (Jakob) zich uitbreidde in Egypte. Na Farao kwam een nieuwe koning aan de macht die de Joden niet vriendelijk gezind was. Hij liet de Joden hard we…
Torastudie 64: Jozefs dood - Genesis (50:2-26)

Torastudie 64: Jozefs dood - Genesis (50:2-26)

In Genesis 50:2-26 wordt verteld over Jakobs begrafenis. Jakob wordt begraven in de Spelonk van Machpéla. Jozef troost zijn broers die bang zijn dat Jozef wraak wil nemen. Uiteindelijk sterft Jozef op…
Torastudie 63: Stierf Jakob? - Genesis (49:33)

Torastudie 63: Stierf Jakob? - Genesis (49:33)

In het beschrijven van het begeven van de geest van Jakob, vermijdt de Tora het gebruik van het woord vayamat (en hij stierf). In plaats daarvan wordt het eufemisme gebruikt 'zijn geest begaf het' en…
Torastudie 62: Jakobs laatste woorden 2 -Genesis(49:10-33)

Torastudie 62: Jakobs laatste woorden 2 -Genesis(49:10-33)

In Genesis 49:10-33 spreekt Jakob zijn laatste woorden tot de rest van zijn zonen: Juda, Zebulon, Issachar, Dan, Gad, Aser, Naftali, Jozef en Benjamin. Voordat Jakob zijn geest begeeft (hij sterft nie…
Torastudie 61: Jakobs laatste woorden 1 - Genesis (49:1-9)

Torastudie 61: Jakobs laatste woorden 1 - Genesis (49:1-9)

In Genesis 49:1-9 wordt verhaald over Jakobs laatste woorden tot zijn zonen, Ruben, Simon, Levi en Juda. Jakob vertelt aan zijn zonen hoe het in de toekomst zal gaan. Juda zal het koningschap krijgen…
Torastudie 60: Jakob zegent zonen Jozef -Genesis (48:1-22)

Torastudie 60: Jakob zegent zonen Jozef -Genesis (48:1-22)

In Genesis 48:1-22 wordt verteld hoe Jakob de zonen van Jozef zegent. Menasse zal groot worden want Gideon stam van hem af. Maar Efraïm zal nog groter worden want Jozua stamt van hem af.
Torastudie 59: Jakobs laatste jaren - Genesis (47:28-31)

Torastudie 59: Jakobs laatste jaren - Genesis (47:28-31)

In Genesis 47:28-31 kunnen we lezen hoe Jakob de zeventien laatste jaren van zijn leven in Egypte doorbrengt. Het zijn jaren van voorspoed, goedheid en vrede. Dit komt omdat Jakob zijn zoon Juda desti…
Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47

Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47

Clichés zijn banaal maar vaak waar. Bijvoorbeeld "onwetendheid is geluk". Ben je moedeloos van al de onrechtvaardigheid in de wereld? Sluit je ogen en denk dat het niet bestaat. En wanneer de waarheid…
Torastudie 56: Studiehuis in Egypte - Genesis 46

Torastudie 56: Studiehuis in Egypte - Genesis 46

In Genesis 46 wordt verteld dat Jakob naar Egypte verhuist en Juda vooruit stuurt om een studiehuis te vestigen voor het bestuderen van de Tora. Jozef was echter al in Egypte en had de mogelijkheid om…
Torastudie 57: Jozef neemt maatregelen -Genesis (47:8-27)

Torastudie 57: Jozef neemt maatregelen -Genesis (47:8-27)

In Genesis 47:8-27 wordt verteld hoe Jozef maatregelen neemt de hongersnood te bestrijden. Wanneer Jakob naar Egypte komt blijkt de hongersnood niet zeven jaar te duren, maar eindigde na twee jaar omd…
Torastudie 55: Jakob trekt naar Egypte -Genesis (46:1-29)

Torastudie 55: Jakob trekt naar Egypte -Genesis (46:1-29)

In Genesis 46:1-29 trekt Jakob naar Egypte samen met zijn hele familie. Hij zendt Juda vooruit om Jozef te ontmoeten. Toen Jozef zijn vader Israël tegemoet trad weende hij geruime tijd aan zijn hals.…
Torastudie 54: Jozef en zijn broers - Genesis 45

Torastudie 54: Jozef en zijn broers - Genesis 45

In Genesis 45 maakt Jozef zich bekend aan zijn broers. Volgens Rebbe Schneerson loopt het conflict tussen Jozef en zijn broers door de hele geschiedenis van Israël. Soms heeft Jozef de bovenhand, dan…
Torastudie 53: Jozef bekent broers - Genesis (45:1-27)

Torastudie 53: Jozef bekent broers - Genesis (45:1-27)

In Genesis 45:1-27 wordt verteld dat Jozef zich aan zijn broers bekend maakt. Zijn broers waren ontzet. Toen zij het verhaal aan hun vader Jakob vertelden geloofde hij hen aanvankelijk niet. Ze hadden…
Torastudie 52: Juda beschermt Benjamin -Genesis (44:18-33)

Torastudie 52: Juda beschermt Benjamin -Genesis (44:18-33)

In Genesis 44:18-33 lezen we hoe Juda probeert te voorkomen dat Benjamin slaaf van Jozef wordt. Hij biedt zichzelf als slaaf aan in de plaats van Jozef. Hiertoe dwingt God Juda zijn fout te herstellen…
Torastudie 51: Jozef test zijn broers - Genesis (44:1-16)

Torastudie 51: Jozef test zijn broers - Genesis (44:1-16)

In Genesis 44:1-16 wordt verteld hoe Jozef zijn broers op een slimme wijze test. Hij laat zijn huisbestuurder een zilveren beker in de zak van Benjamin plaatsen. Wanneer de broers vertrokken zijn, gee…
Torastudie 50: Tweede reis broers Jozef -Genesis (43:8-34)

Torastudie 50: Tweede reis broers Jozef -Genesis (43:8-34)

In Genesis 43:8-34 wordt verteld hoe Juda Jakob ompraat om Benjamin mee te laten gaan naar Egypte zoals Jozef, de bestuurder van Egypte, had bevolen. Jozef raakt ontroerd bij het zien van Benjamin. Al…
Torastudie 49: Jozef de nieuwe Jood - Genesis (42:6-9)

Torastudie 49: Jozef de nieuwe Jood - Genesis (42:6-9)

In Genesis 42:6-9 wordt verteld dat de dromen van Jozef die hij twintig jaar geleden had, waren uitgekomen. De broers bogen voor hem in Egypte, zoals in de dromen was voorspeld. Jozef was de nieuwe Jo…
Torastudie 48: Jozef ontmoet broers - Genesis (42:1-24)

Torastudie 48: Jozef ontmoet broers - Genesis (42:1-24)

In Genesis 42:1-24 ontmoet Jozef zijn broers. Zij werden door Jakob naar Egypte gestuurd omdat er koren was in Egypte, terwijl er hongersnood was in Kanaän. Jozef wist dat zijn broers zouden komen. Hi…
Torastudie 47: Jozef bestuurder Egypte-Genesis (41:48-55)

Torastudie 47: Jozef bestuurder Egypte-Genesis (41:48-55)

In Genesis 41:48-55 wordt verteld hoe Jozef als onderkoning van Egypte al het koren opspaarde in de tijd van overvloed. Toen de hongersnood eenmaal uitbrak in het Midden-Oosten en er alleen in Egypte…
Torastudie 44: De tweeling van Tamar (Genesis 38:27-30)

Torastudie 44: De tweeling van Tamar (Genesis 38:27-30)

Onder de talloze geboortes die staan beschreven in het boek Genesis, zijn er twee tweelingen: de geboorten van Izaäks en Rebekka's tweelingen: Jakob en Ezau; en de geboorte van Peretz en Zerach' tweel…
Torastudie 46: Jozef en dromen van Farao Genesis (41:1-45)

Torastudie 46: Jozef en dromen van Farao Genesis (41:1-45)

Jozef zat in de gevangenis voor 12 jaar lang. In Genesis 41:1-45 wordt verteld dat Farao twee dromen kreeg. Jozef werd hij uit de gevangenis gehaald op voorspraak van de overste der schenkers en legde…
Torastudie 45: Jozef-Potifar -Genesis (39:1-19 en 40:1-23)

Torastudie 45: Jozef-Potifar -Genesis (39:1-19 en 40:1-23)

In Genesis 39:1-19 wordt verteld dat Jozef werkt in het huis van Potifar. Jozef wordt door de vrouw van Potifar verleid. Maar wanneer Jozef weigert met haar naar bed te gaan, beschuldigt ze Jozef van…
Torastudie 43: Juda en Tamar - Genesis (38:1-25)

Torastudie 43: Juda en Tamar - Genesis (38:1-25)

In Genesis 38:1-25 wordt verteld hoe Tamar op een listige manier zwanger wordt van haar schoonvader Juda. Aanvankelijk was Tamar getrouwd met Er op advies van Juda. Maar omdat hij het misnoegen wekte…
Torastudie 42: Jozef naar Egypte - Genesis (37:1-35)

Torastudie 42: Jozef naar Egypte - Genesis (37:1-35)

In Genesis 37:1-35 staat het verhaal over Jozef. Jozef werd door zijn broeders geminacht omdat hij door zijn vader Jakob werd voorgetrokken. Toen hij dromen vertelde waarin duidelijk werd dat de broed…
Torastudie 41: Dood Rachel/Izaäk Genesis(35:8-22 en 36:12)

Torastudie 41: Dood Rachel/Izaäk Genesis(35:8-22 en 36:12)

In Genesis 35:8-22 wordt verteld over de dood van Rachel. Jakob (Israël) richt voor Rachel een steen op bij het graf dat langs de weg naar Bethlehem ligt. In Genesis 36:12 staat geschreven over Timna…
Torastudie 40: Simeon/Levi wreken Dina - Genesis (34:1-26)

Torastudie 40: Simeon/Levi wreken Dina - Genesis (34:1-26)

Dina wordt verkracht door Sichem, de zoon van de Heviet Hemor, de vorst van het land. De broers van Dina, Simeon en Levi, nemen wraak. Zij bedriegen Sichem en zijn vader Hemor. Zij vertellen hen dat z…
Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)

Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)

En Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob had gebaard, ging uit om te zien naar de dochters des lands. Toen zag haar Shechem, de zoon van Chamor, de Chiwiet, de vorst van het land; en hij naam haar,…
Torastudie 38: Jakob ontmoet Ezau weer - Genesis (33:3-19)

Torastudie 38: Jakob ontmoet Ezau weer - Genesis (33:3-19)

In Genesis 33:3-19 vindt de verzoening plaats tussen Jakob en Ezau. Ezau stelt aan Jakob voor om bij hem te komen wonen, maar Jakob gaat daar niet op in. Waarom niet? Omdat Jakob de missie voort moest…
Torastudie 37: Jakob vecht met de engel -Genesis (32:2-27)

Torastudie 37: Jakob vecht met de engel -Genesis (32:2-27)

In Genesis 32:2-27 vreest Jakob Ezau te ontmoeten. Hij stuurt van tevoren een geschenk naar Ezau om hem gunstig te stellen. Voordat Jakob Ezau daadwerkelijk ontmoet heeft hij eerst nog een gevecht met…
Torastudie 36: Jakob vlucht -Genesis (30:21-43 en 31:2-43)

Torastudie 36: Jakob vlucht -Genesis (30:21-43 en 31:2-43)

In Genesis 30:21-43 wordt verteld hoe Jakob zijn veestapel wist te vergroten. In Genesis 31:2-43 staat hoe Jakob Laban ontvlucht. Laban gaat Jakob echter achterna. Laban voelt zich misleid en zegt teg…
Torastudie 35: Jakob bij Laban - Genesis (28:22,29:13-34)

Torastudie 35: Jakob bij Laban - Genesis (28:22,29:13-34)

Genesis 28:22 vertelt dat de steen die Jakob heeft opgericht na zijn droom over de ladder, een huis Gods zal wezen. In Genesis 29:13-34 wordt verteld hoe Jakob voor Laban werkt om met Rachel te kunnen…
Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18)

Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18)

In Genesis 28:10-18 wordt verteld over Jakobs droom te Bethel. Hij droomde over een ladder die van de aarde naar de hemel reikte. Engelen klommen daarlangs op en daalden daarlangs neder. God vertelde…
Torastudie 33: Izaäks zegen - Genesis (27:11-22 en 28:9)

Torastudie 33: Izaäks zegen - Genesis (27:11-22 en 28:9)

In Genesis 27:11-22 ontsteelt Jakob de vaderlijke zegen van Ezau. Jakob wordt hierbij geholpen door zijn moeder Rebekka, die in hem een waardigere opvolger ziet in de voortzetting van de missie van Ab…
Torastudie 32: Izaäk - Genesis (26:2-22 en 27:1-2)

Torastudie 32: Izaäk - Genesis (26:2-22 en 27:1-2)

In Genesis 26:2-22 gaat over Izaäk bij de Filistijnen. Hij graaft opnieuw waterbronnen die Abraham eerder had gegraven en waren dichtgestopt door Filistijnen. Er ontstond een twist over twee putten me…
Torastudie 31: Dood Abraham/ Zonen Izaäk Genesis (25:1-29)

Torastudie 31: Dood Abraham/ Zonen Izaäk Genesis (25:1-29)

In Genesis 25:1-29 wordt de dood van Abraham en de geboorte van Jakob en Ezau besproken. Wanneer Abraham de leeftijd van 175 jaar heeft bereikt, overlijdt hij. Hij wordt begraven in de Spelonk van Mac…
Torastudie 30: Huwelijk Izaäk en Rebekka- Genesis (24:42-67)

Torastudie 30: Huwelijk Izaäk en Rebekka- Genesis (24:42-67)

In Genesis 24:42-67 wordt verteld hoe de knecht Eliëzer Rebekka ontmoette. Volgens het plan van God werd Rebekka de vrouw van Izaäk. Ook hier zien we weer hoe God de geschiedenis van de mens bepaalt.…
Torastudie 29: Rebekka - Genesis (24:1-36)

Torastudie 29: Rebekka - Genesis (24:1-36)

In Genesis 24:1-36 wordt verteld hoe Eliëzer, de dienstknecht van Abraham, op zoek gaat naar een vrouw voor Izaäk. Eliëzer trekt met tien kamelen naar Mesopotamië, het oude land van Abraham, en komt t…
Torastudie 28: Sara's dood & begrafenis - Genesis (23:1-16)

Torastudie 28: Sara's dood & begrafenis - Genesis (23:1-16)

In Genesis 23:1-16 komt de dood en begrafenis van Sara aan de orde. Sara stierf te Kiriat Arba, dat is Hebron. Abraham vraagt aan de Hethieten om een graf voor zijn vrouw. Abraham heeft een voorkeur v…
Torastudie 27: Ismaël en Izaäk - Genesis (21:12 en 22:14)

Torastudie 27: Ismaël en Izaäk - Genesis (21:12 en 22:14)

In Genesis 21 wordt verteld dat na de geboorte van Izaäk Sara aan Abraham verzoekt om Hagar en Ismaël te verdrijven. In Genesis 22 wordt Abrahams geloof op de proef gesteld. Abraham krijgt van God de…
Torastudie 25: Zonde Sodom en Gomorra - Genesis (18:20-23)

Torastudie 25: Zonde Sodom en Gomorra - Genesis (18:20-23)

In Genesis 18:20-23 zegt God tegen Abraham dat de zonde van Sodom en Gomorra zeer groot is. Abraham vroeg echter aan God of deze de rechtvaardigen wilde verdelgen samen met de goddelozen. Deze vraag v…
Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)

Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)

In Genesis 18:20 meldt God aan Abraham dat de zonden van Sodom en Gomorra zeer zwaar zijn. In Genesis 19:1 komen de twee engelen in Sodom aan. In dit artikel aandacht voor de zonden van Sodom en Gomor…
Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19)

Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19)

In Genesis 18:1-19 komt God bij Abraham op bezoek. Drie mannen (engelen) vertellen namens God dat Abraham een zoon zal krijgen. Sara moet erom lachen gezien haar oude leeftijd. Daarna vertrekken de ma…
Torastudie 19: Geboorte Joods geloof - Genesis (12:2)

Torastudie 19: Geboorte Joods geloof - Genesis (12:2)

Hoe kwam het Joodse geloof tot stand? Dit is te lezen in Genesis (12:2) 'En God zei tegen Abraham: "Ga van je land, je geboorte plaats en je vaders huis..." Waar kan dit mee vergeleken worden? De Midr…
Torastudie 15: De Zondvloed - Genesis (7:11)

Torastudie 15: De Zondvloed - Genesis (7:11)

In Genesis 7:11 staat: 'In het zeshonderdste jaar van het leven van Noach.....braken los al de wellen van de grote afgrond en openden zich de sluizen van de hemel.' Dit betekent volgens de Kabbala dat…
Torastudie 23: Verbond Abraham - Genesis (16:7-11 en 17:5)

Torastudie 23: Verbond Abraham - Genesis (16:7-11 en 17:5)

Abrams naam verandering, tezamen met zijn besnijdenis en verbond met God, markeerde een duidelijk keerpunt in zijn leven. Tot dit punt was Abrahams leven zijn spirituele relatie met God; vanaf nu werd…
Torastudie 22: Belofte God aan Abram - Genesis (15-16:1)

Torastudie 22: Belofte God aan Abram - Genesis (15-16:1)

In Genesis 15-16:1 belooft God aan Abram hem nageslacht te geven. God sloot een verbond met Abram wanneer God vertelt dat het nageslacht van Abram het land zal krijgen tussen de Nijl en de Eufraat. Om…
Torastudie 21: Abram en Lot - Genesis (12:11 en 14:23)

Torastudie 21: Abram en Lot - Genesis (12:11 en 14:23)

In Genesis 12:11 komt Abram in Egypte aan. Nadat hij weer uit Egypte trekt lezen we in hoofdstuk 13 van Genesis dat Abram en Lot zich van elkander scheiden vanwege ruzie over de grond. Abram laat Lot…
Torastudie 20: God geeft Abram Kanaän - Genesis (12:6-8)

Torastudie 20: God geeft Abram Kanaän - Genesis (12:6-8)

In Genesis 12:6-8 kunnen we lezen dat God aan Abram het land Kanaän schenkt voor hem en zijn nageslacht (het Joodse Volk). Als dank bouwt Abram een altaar en brengt een offer aan God. Het Land Israël…
Torastudie 18: De roeping van Abram - Genesis (12:1-5)

Torastudie 18: De roeping van Abram - Genesis (12:1-5)

In Genesis 12:1-5 krijgt Abram de opdracht om Ur der Chaldeeën (Casdim), waar afgoden worden gediend, te verlaten en zich te vestigen in Kanaän. Abram realiseert zich dat er slechts Eén God is die het…
Torastudie 16: Noach, Sem, Cham en Jafet - Genesis (9:20-23)

Torastudie 16: Noach, Sem, Cham en Jafet - Genesis (9:20-23)

In Genesis 9:20-23 wordt een stukje behandeld dat gaat over Noach en zijn zonen Sem, Cham en Jafet. Noach plantte een wijngaard en dronk wijn. Hij werd zo dronken dat hij zich ontblootte in zijn tent.…
Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5)

Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5)

In Genesis 11:4-5 wordt verteld over de Toren van Babel. De mensen wilden een toren bouwen die reikte tot aan de hemel. Zij wilden naam maken om de continuïteit van het menselijke ras te laten voortbe…
Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14)

Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14)

In Genesis 6:9-14 wordt verteld dat Noach de enige rechtvaardige is op aarde. God besluit om de mensheid te vernietigen. Alleen Noach en zijn familie (de zonen Sem, Cham en Jafeth) zullen worden gespa…
Torastudie 14: Noach en de Zondvloed - Genesis (7-9)

Torastudie 14: Noach en de Zondvloed - Genesis (7-9)

Genesis 7:1-9:6 vertelt over Noach en de Zondvloed. Nadat Noach de Ark klaar heeft gemaakt (het duurde 120 jaar), krijgt Noach de opdracht van God de Ark binnen te gaan. De Zondvloed begint. Het gaat…
Torastudie 12: God berouwt de mens - Genesis (5:1 en 6:6)

Torastudie 12: God berouwt de mens - Genesis (5:1 en 6:6)

In Genesis 5:1 en Genesis 6:6 komen respectievelijk het geslachtsregister van Adam en het berouw van God over de schepping van de mens aan de orde. Het begrip berouw toegepast op de tijdloze God, bete…
Torastudie: De vrije wil - Genesis 3:18-22

Torastudie: De vrije wil - Genesis 3:18-22

In Genesis 3:18-22 merkt G'd op dat de mens een vrije wil heeft die kan kiezen tussen goed en kwaad. Dit concept is een fundamenteel principe en een pilaar van de Tora en zijn geboden. De mens is daar…
Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10

Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10

In Genesis 4:1-10 lezen we over Kaïn en Abel. Eva werd eerst zwanger van Kaïn en daarna van Abel. Kaïn werd landbouwer en Abel werd schaapsherder. Toen zij beiden een offer brachten aan G'd, werd het…
Torastudie: Boom der Kennis - Genesis 3:6-9

Torastudie: Boom der Kennis - Genesis 3:6-9

In Genesis 3:6-9 wordt beschreven hoe eerst Eva en daarna Adam eten van de Boom der Kennis. G'd zal nimmer openbaren wat de Boom der Kennis was. We weten dus niet of het om een appelboom ging of een a…
Torastudie: Hof van Eden - Genesis 2:15

Torastudie: Hof van Eden - Genesis 2:15

Nu nam de Eeuwige G'd de mens en plaatste hem in de hof Eden, om die te bebouwen en om die te bewaken (Genesis 2:15). Dit vers geeft aan wat te doen en wat niet te doen. Volgens de Zohar (kabbalistisc…
Torastudie: Schepping van het Paradijs - Genesis 2:2-21

Torastudie: Schepping van het Paradijs - Genesis 2:2-21

In Genesis 2:2-21 wordt gemeld dat G'd met de Schepping klaar was. En G'd rustte op de zevende dag van al zijn werk dat Hij had gedaan. Hij plaatste de mens in de hof van Eden om die te bebouwen en om…
Torastudie: Schepping mens - Genesis 1:27-31

Torastudie: Schepping mens - Genesis 1:27-31

Genesis 1:27-31 gaat verder met de Schepping van de mens. G'd schiep de mens naar zijn evenbeeld. Hij schiep hen mannelijk en vrouwelijk. G'd schiep de eerste mens als een tweezijdig schepsel één mann…
Torastudie: Schepping aarde en hemel - Genesis 1:6-16

Torastudie: Schepping aarde en hemel - Genesis 1:6-16

Genesis 1:6-16 gaat verder met de tien uitspraken van de Schepping. Het water wordt gescheiden en de aarde gevormd. Twee grote hemellichamen, de zon en de maan, verschijnen aan het firmament. Het zegt…
Torastudie: Schepping volgens Kabbala - Genesis 1:1-4

Torastudie: Schepping volgens Kabbala - Genesis 1:1-4

'In het begin van Elohiems schepping van hemel en aarde, de aarde was Tohu en Bohu, donkerte over de diepte, een geest van Elohiem zweefde over de oppervlakte van de wateren. Elohiem zei: "Er zal lich…
Torastudie: Schepping en de Messias - Genesis 1:2

Torastudie: Schepping en de Messias - Genesis 1:2

De Tora begint met het bekende: "In den beginne schiep G'd de hemel en de aarde". Minder bekend is het tweede vers: "De aarde nu was woest en ledig, en duisternis boven de oppervlakte van den afgrond,…
Torastudie: Schepping door tien uitspraken - Genesis 1:2-5

Torastudie: Schepping door tien uitspraken - Genesis 1:2-5

De wereld werd geschapen door tien uitspraken. Wat leert dit ons? Zeker, het kon geschapen worden in één enkele uitspraak, Echter, dit is om de slechten aansprakelijk te stellen voor de vernietiging v…
Torastudie: Schepping hemel en aarde - Genesis 1:1

Torastudie: Schepping hemel en aarde - Genesis 1:1

'In den beginne schiep G'd de hemel en de aarde'. Zo begint de Tora. Over G'd en de schepping is en wordt veel gediscussieerd. Vaak gaat het om de vraag of G'd daadwerkelijk de Schepper is. In het Jod…
Gepubliceerd door Etsel op 31-10-2009, laatst gewijzigd op 20-11-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
Schrijf mee!